29 december 2017

Wat heeft de PvdA in 2017 bereikt?

Een Haarlem waar we samen vooruit komen. Een stad met meer banen, goede zorg en betaalbare woningen in leefbare en veilige wijken. Daar heeft de PvdA-fractie zich ook afgelopen jaar voor ingezet in de Haarlemse gemeenteraad. Graag blik ik aan het eind van het jaar terug op de resultaten die wij samen met u in 2017 hebben kunnen boeken.

Met onze stad gaat het steeds beter. Steeds meer mensen vinden een baan, bouwprojecten komen weer op gang en veel Haarlemmers hebben weer iets meer te besteden. Na jaren van bezuinigingen, kan de gemeente weer investeren in woningbouw, sociaal beleid en onderhoud van de openbare ruimte. De lokale belastingen gaan omlaag en de gemeentelijke schuld wordt afgebouwd. Het gaat goed met Haarlem, het is nu zaak om ervoor te zorgen dat ook alle Haarlemmers hiervan profiteren. Daar hebben wij afgelopen jaar voor geknokt.

Maar 2017 was voor ons ook een bewogen jaar. De gemeenteraad worstelde met lastige onderwerpen als het referendum over parkeren en de verkoop van de Koepel voor een university college, zonder dat er zekerheid was over een universiteit. Onze fractiegenoot Moussa Aynan stapte uit de fractie na een vertrouwensbreuk. En in december nam onze wethouder Joyce Langenacker afscheid om burgemeester te worden van Ouder-Amstel. Inmiddels is zij opgevolgd door Floor Roduner, die bij de verkiezingen in maart ook onze lijsttrekker zal zijn.

Als fractie hebben wij ons ook afgelopen jaar weer hard gemaakt voor een Haarlem waar we samen vooruit komen. Een selectie van tien concrete resultaten die wij afgelopen jaar, samen met anderen binnen en buiten de gemeenteraad, konden bereiken:

Ook in 2018 gaan we natuurlijk weer aan de slag voor een Haarlem dat werkt. Een Haarlem waar we opkomen voor elkaar, waar iedereen een eerlijke kans heeft om het beste uit zichzelf te halen en waar we samen investeren in een goede toekomst voor iedereen. Een Haarlem waar we samen vooruit komen. Maar we kunnen dat niet alleen. We doen dat ook volgend jaar weer graag samen met al die Haarlemmers die onze sociale stad een warm hart toedragen. We hopen daarom op uw steun bij de verkiezingen van 21 maart.

Namens de PvdA-fractie wens ik u een goede jaarwisseling en een heel gelukkig 2018!