Rode Startkabels

De Rode Startkabels vormen samen een fysiek netwerk waarbij de kracht, kennis en ervaring van PvdA-leden wordt benut om anderen te helpen bij het zoeken van een baan. De Rode Startkabels geven nieuwe energie geven aan iedereen die vastzit en geen toekomst meer ziet in de traditionele adviezen van instanties en overheden. Een andere kijk, een aanvulling, een gesprekspartner met een andere visie op zaken. Het kan helpen als je de weg naar de arbeidsmarkt niet gemakkelijk meer kunt vinden.

Wie kan er gebruik maken van de rode startkabels? Iedereen! Bijvoorbeeld:

• Herintreders.
  • Mensen met en zonder uitkering.
  • Jong en oud.
  • Hoog- en laagopgeleiden.
  • Mensen die werk hebben, maar een volgende stap willen zetten.
  • ZZP’ers die het lastig vinden om opdrachten te vinden.

Maak nu een afspraak met een van onze Rode Startkabels!

Wil je gebruik maken van een startkabel? Stuur dan een e-mail aan [email protected]. Dan maken we een afspraak voor een gesprek om je verder op weg te helpen! Een overzicht van onze Rode Startkabels, hun ervaring en expertise vind je in deze handzame brochure (.pdf).

Twee voorbeelden:
“Een man van begin 40, ruim een jaar zonder werk, die niet goed weet hoe de arbeidsmarkt te benaderen. Die markt is nogal veranderd. Toen hij, een kleine 20 jaar geleden, klaar was met studeren had hij direct een baan, kon zelfs kiezen. Waarom lukt het nu niet? Is hij toch niet zo goed in zijn werk als hij dacht? Hij krijgt afwijzing op afwijzing en zijn gevoel van eigenwaarde gaat met iedere afwijzing, iedere maand verder naar beneden.” Waar kan hij hulp vinden en een nieuw perspectief opdoen? De Rode Startkabels helpen hem op weg!

“Het lukt een 25 jarige vrouw met afgeronde opleiding HBO Sociaal Juridische Dienstverlening niet een betaalde baan te vinden op haar eigen niveau. Actief is zij zeker; ze heeft een kleine oproepbaan in de zorg die niets met haar opleiding te maken heeft. Ook zet ze zich op vrijwillige basis in voor jongeren die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Maar die passende baan wil maar niet lukken, waardoor zij 3 jaar na het behalen van haar diploma nog steeds bij haar ouders woont en haar volwassen leven niet echt vorm kan gaan geven.” Waar kan zij hulp vinden? De Rode Startkabels denken met haar mee!

kansenfestival

Brainstorm van de Rode Startskabels tijdens het Haarlemse Kansenfestival. Foto: Double Focus.

Wil jij een Rode Startkabel worden?
We zijn ook altijd op zoek naar nieuwe Rode Startkabels. Mensen die anderen kunnen helpen. Dat doen we door bijvoorbeeld:

• Te luisteren.
  • Met iemand mee te denken.
  • Belemmeringen om te zetten in kansen.
  • Het sociale en/of zakelijke netwerk in te zetten.
  • Op een andere manier naar de situatie kijken.
  • Te motiveren.
  • Praktische tips en/of handvatten te geven.

Je kunt meer lezen over het werk van de Rode Startkabels in het interview van de Wiardi Beckmanstichting met Conny Kaper en Jan Oldenburger. Aanmelden als nieuwe Rode Startkabel kan door een e-mail te sturen aan [email protected]. Dan maken we een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

De Rode Startkabels zijn trotse mede-initiatiefnemers van het Haarlemse Kansenfestival!

Verder lezen over het werk van de Rode Startkabels:

Uitreikingprijs2015

Uitreiking van de Participatieprijs 2015 (geldbedrag van €500) door oud-burgemeester Jaap Pop voor het Haarlemse Kansenfestival. Foto: Double Focus.

Waar ben je naar op zoek?