Popcentrum Het Slachthuis

Door Ienke Verhoeff op 24 juli 2023

Het Slachthuis is een aanwinst voor de stad en vooral voor de jongeren die van popmuziek houden. Toch groeide er afgelopen maanden een beeld dat het kommer en kwel zou zijn. Vooral “de gemeente” had nogal wat op haar kerfstof meenden velen. De zomerprogrammering werd afgeblazen. “Er is geen aandacht voor de popcultuur. Er mag niks en de vergunning willen ze niet aanpassen. Er wordt ons iets moois afgenomen”.

Feitelijk is het popcentrum failliet. En dan te bedenken dat de belofte van Hart en het Patronaat (de hoeders van het centrum)  was dat – na de investering van bijna zes miljoen euro voor aankoop en verbouwing –  het centrum geen subsidie nodig zou hebben.

Eind juni, toen de toekomst van het popcentrum op de agenda van de raadscommissie Ontwikkeling stond, was de publieke tribune propvol sympathisanten.

De PvdA-fractie wil het centrum waar we zo hard voor hebben gevochten in de bestuursperiode 2014-2018, niet laten vallen. We hebben dan ook de voorstellen van Diana van Loenen, onze wethouder Cultuur, van harte gesteund. Gelukkig bleek dat bijna de hele gemeenteraad het centrum wil behouden (al dan niet schoorvoetend, gezien de omvang van de huidige verliezen van het eerste jaar). In de net vastgestelde Kadernota is opgenomen dat de gemeente eenmalig de tekorten afdekt.

Wij verwachten wel dat het popcentrum nu met een gedegen bedrijfsplan komt, dat een gezond financieel fundament heeft. Terug naar de basis: “Wat was het doel van het popcentrum?” is nu weer het uitgangspunt. Werken binnen de vergunning als startpunt, waarbij wij pleiten om in samenhang met de omwonenden te kijken of er kansen liggen om het popcentrum nog meer te laten bijdragen aan het bruisend maken van dit nieuwe buurtje in Oost.

En mogen er bandjes optreden? Graag. Wees creatief en kijk wat mogelijk gemaakt kan worden.

Ienke Verhoeff

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik wil een bijdrage leveren aan uitwerking van de Ontwikkelzones, vol met woningen, waarvan veel sociale huur en voorzieningen die daar bij horen. Plannen waar wordt voorgesorteerd op klimaatmaatregelen en veel groen rond en op de woningen.  Ook werk ik graag mee aan het inpassen van

Meer over Ienke Verhoeff