Door Ienke Verhoeff op 24 juli 2023

Evenementen in Haarlem

Als het zomer is denken we al gauw aan evenementen. Deze zijn er in allerlei soorten en maten en echt niet alleen in de zomer. Haarlem organiseert bijvoorbeeld jaarlijks de grootste kerstmarkt van Nederland. En vergeet de binnen activiteiten niet. Evenementen zijn er niet alleen voor volwassenen, want welk Haarlems kind is nog nooit naar de Stuif Stuif geweest?

In Haarlem is de burgemeester de portefeuillehouder evenementenbeleid. Op zich is dat niet vreemd. Voor evenementen zijn immers vergunningen nodig en is de openbare orde een belangrijke component, zeker bij buiten activiteiten.

Onze fractie pleit bij het herijken van het evenementenbeleid, niet alleen te kijken naar de evenementen die in het huidige beleid zijn opgenomen. Er zijn ook activiteiten die onder de noemer “evenement” vallen, maar in beleid en of begroting elders zijn terug te vinden. Denk bijvoorbeeld aan de eerder genoemde Kerstmarkt. Dit evenement heeft een heel eigen hokje in de begroting, buiten de evenementenbegroting.

Wij pleiten voor een integraal evenementenbeleid, waarbij een heldere indeling wordt gehanteerd naar het type evenement. Voor goede besluitvorming op het toekennen van een subsidie of ondersteuning is het belangrijk te weten met welk doel steun wordt gegeven. Het afwegingskader kan bij categorieën als sport en cultuur heel anders zijn, dan bij een automarkt, braderie of het stimuleren van toerisme.

Dit betekend dat de burgemeester in samenwerking met andere portefeuillehouders tot een afgewogen pakket voorstellen moet komen dit najaar. Dat zou toch moeten kunnen binnen “collegiaal bestuur”.

Voor ons is het belangrijk, zeker bij evenementen waar grote commerciële belangen een rol spelen, dat er een afwegingskader komt om te kunnen bepalen, wanneer er een opstartsubsidie, een garantstelling of een structurele bijdrage wordt verleend. Afgesproken is dat het voortbestaan van bestaande evenementen op de huidige lijst van evenementen de komende periode, zo kort na Corona, niet zal lijden onder nieuwkomers.

Ienke Verhoeff

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik wil een bijdrage leveren aan uitwerking van de Ontwikkelzones, vol met woningen, waarvan veel sociale huur en voorzieningen die daar bij horen. Plannen waar wordt voorgesorteerd op klimaatmaatregelen en veel groen rond en op de woningen.  Ook werk ik graag mee aan het inpassen van

Meer over Ienke Verhoeff