Resultaten voor een socialer en duurzamer Haarlem

Door Fractie op 17 januari 2022

Resultaten voor een socialer en duurzamer Haarlem

16 maart kiezen we samen de toekomst van ons mooie Haarlem. De verkiezingen gaan niet alleen om de toekomst, maar ook om wie je de sleutels van onze stad toevertrouwt; om de vraag wie mooie plannen ook buiten verkiezingstijd omzet in daden.

De PvdA Haarlem heeft de afgelopen 4 jaar geknokt voor betaalbaar wonen, een duurzame toekomst en een socialer Haarlem. Deze resultaten hebben we bereikt in de coalitie (samen met GroenLinks, D66 en CDA) en met oppositiepartijen. De genoemde resultaten hebben we alleen bereikt in samenwerking met anderen.

We zijn trots op wat onze fractie en wat onze wethouder Floor Roduner (wethouder ruimtelijke ordening, monumenten, sociale zaken,schulden en minima) heeft bereikt! Hier gaan we graag mee door naar 16 maart en daarom willen we de verkiezingen samen met jou winnen. Voor een sociale en duurzame toekomst.

In deze blog nemen we je mee in de belangrijkste resultaten in de afgelopen periode voor een sociale en duurzame toekomst.

Resultaten voor betaalbaar wonen

1. Meer dan 25 miljoen subsidie voor nieuwbouw van betaalbare woningen in de ontwikkelzones Europaweg (circa 3.000 woningen), Haarlem ZuidWest (circa 2.000 woningen) en Oostpoort (circa 1.000 woningen). Met het binnenslepen van 3 forse rijkssubsidies is de nieuwbouw van in totaal bijna 6.000 gegarandeerd in de nabije toekomst in de 3 zones. In Haarlem ZuidWest met 50% sociale huur en in Europaweg en Oostpoort 40% sociale huur en 40% middensegment (huur/koop).
  2. Op ons initiatief is het Fonds Ongedeelde Stad bij de start van deze periode ingesteld en gevuld met € 10 mln. Met dit fonds kon de basis worden gelegd voor de haalbaarheid van diverse ontwikkelzones. Zones met een multifunctionele aanpak (wonen, werken, winkels en groen). Het fonds is opgezet om het aandeel sociale huur aan de westkant van het Spaarne te vergroten, waar weinig sociale huur is, om zo te werken aan diverse en betaalbare wijken.
  3. Opkoopbescherming per 1 februari 2022 ingevoerd. Met de invoer van de stadsbrede opkoopbescherming per 1 februari 2022 is de gemeente Haarlem de eerste gemeente van Nederland die de opkoopbescherming stadsbreed invoert. De PvdA wil foute beleggers aan banden leggen en is blij dat met dit middel starters en middeninkomens meer kans maken op een betaalbare koopwoning.
  4. Als enige partij de hele periode voor álle nieuwbouw gestemd. De PvdA-fractie heeft de hele periode als enige fractie voor álle nieuwbouwprojecten gestemd. Het is slecht voor het vertrouwen in de politiek dat zo veel andere partijen in verkiezingstijd voor grootschalige nieuwbouw zijn en buiten verkiezingstijd vele duizenden woningen wegstemmen, zonder zicht op een alternatief. De PvdA houdt zich hiermee aan haar verkiezingsbeloftes en zal dat de komende periode opnieuw doen.
  5. Splitsen van woningen aan banden gelegd. Het splitsen van woningen is een verdienmodel van foute beleggers gebleken dat niet bijdraagt aan het toevoegen van betaalbare woningen en de leefbaarheid in bestaande buurten onwenselijk onder druk zet. Vanaf 1 mei 2019 zijn deze regels al aangescherpt en per 1 januari 2022 zijn de voorwaarden verder aangescherpt; in vele wijken geldt een ‘time out’ waar splitsen helemaal niet meer is toegestaan en in andere wijken alleen nog maar onder strenge voorwaarden.
  6. Nieuwbouw enorm verhoogd. De nieuwbouw is met het coalitieakkoord verhoogd naar 10.000 woningen tot 2025, waarvan 40% sociale huur en 40% middensegment (koop/huur). Hier zijn keer op keer fors extra financiële middelen en ambtelijke capaciteit voor vrij gemaakt. We zijn goed op koers om de woningnood in te lopen. Maar er is meer nodig. Hierom heeft de PvdA het amendement “Ambitie woningbouw 2030” ingediend bij het vaststellen van de woonvisie in april 2021. Hiermee zou de nieuwbouw ambitie tot 2030 worden verhoogd van 8.000 naar minimaal 10.000 woningen waarvan 4.000 sociale huur. Helaas waren vele partijen hier tegen (zie stemming onderstaand). Op 16 maart is er een nieuwe kans de ambitie verder te verhogen!
  7. Initiatiefvoorstel ouderen huisvesting “’(Ver)bouw aan een levensloopbestendig / vergrijzingsproof Haarlem’’ . Met het initiatiefvoorstel van de PvdA hebben we een reeks concrete voorstellen aangenomen gekregen om voor meer geschikte seniorenhuisvesting te zorgen met het oog op de ouder worden bevolking van Haarlem. Door het aannemen van het initiatiefvoorstel wordt in 2021 een stadsdeal ouderenhuisvesting gesloten met ouderenorganisaties, welzijnsorganisaties, projectontwikkelaars, woningcorporaties, huurdersorganisaties en zorgorganisaties.
  8. Uitbreiding huurderssteunpunt Noord naar stadsbreed per 1 januari 2022. Met het aan nemen van het PvdA amendement bij de begroting in het najaar van 2022 wordt het steunpunt voor huurders in de Cronjé stadsbreed. Het steunpunt helpt huurders met een te hoge huur, achterstallig onderhoud en verlaging van de energierekening (en dat komt goed uit in een tijd van zorgwekkend stijgende energieprijzen). Voor meer informatie zie het bericht van stichting !Woon.

Resultaten voor een duurzame toekomst

1. Meer bomen in Haarlem is gezond en vergroot klimaatbestendigheid! De PvdA-fractie heeft gezocht naar locaties in de stad, waar op korte termijn bomen geplant kunnen worden. Samen met de SP is er een initiatief uit voort gekomen om in overleg met de wijkraden ook daadwerkelijk nieuwe plekken voor bomen zijn aangewezen. Nog dit plantseizoen worden de nieuwe bomen geplant. Ook heeft de fractie een motie ingediend om te komen tot een bomenhotel. Op een plek in de stad kunnen bomen die voor een project in de openbare ruimte of voor nieuwbouw moeten worden verplaatst een tijdelijke plek krijgen, totdat ze in het project of elders in de stad een nieuw plek krijgen. Zo houden we de CO2 opslag binnen de stad.
  2. Verbod voor vuurwerk met oud & nieuw. De PvdA heeft samen met GroenLinks gezorgd voor een algeheel vuurwerkverbod. We snappen dat voor veel mensen vuurwerk een mooie traditie is, maar dit weegt niet op tegen de schade aan mens, dier en milieu. Een vuurwerkverbod zorgt voor 70% minder opnames op de spoedeisende hulp. Zeker in de coronaperiode is deze forse belasting van de zorg ongewenst.
  3. Verbod op houtige biomassa. De PvdA heeft er samen met andere partijen voor gezorgd dat bij de aanleg van warmtenetten er geen gebruik mag worden gemaakt van houtige biomassa.
  4. Duurzame energie in 2030 met de Regionale Energiestrategie (RES). Met het aannemen van de RES in het voorjaar 2021 is de start gemaakt met het ontwikkelen van plekken om in 2030 zo veel mogelijk eigen zonne- en windenergie in Haarlem op te wekken.
  5. Zonnepanelen kunnen nu ook onder voorwaarden binnen beschermd dorps- en stadgezicht. Onze PvdA wethouder heeft uit laten zoeken onder welke voorwaarden binnen het beschermd stads- en dorpsgezicht het mogelijk is om zonder schade aan het stadsbeeld, zonnepanelen kunnen worden aangebracht. Zo komt er meer ruimte voor zonnepanelen, met oog voor bescherming van de cultuurhistorische waarden. Als er bijvoorbeeld één aanvraag met legplan is goedgekeurd, dan kunnen de buren in vergelijkbare situaties zonder vergunning op dezelfde wijze aan de slag.
  6. Invoering ja-ja sticker. Met de invoering van de ja-ja sticker in januari 2020 wordt er een enorme hoeveelheid plastic en papier bespaard.
  7. Meer ruimte voor voetganger, ov en fiets in plaats van auto bij nieuwbouw. In 2019 zijn de parkeernormen verlaagd en aangepast aan actueel bezit bij nieuwbouw. Zo bouwen we meer voor toekomstwijken.
  8. Uitbreiding autoluwe binnenstad 2019. Sinds juli 2019 is de autoluwe binnenstad in Haarlem uitgebreid. Dat betekent dat er meer straten in de binnenstad van Haarlem autoluw worden en alleen toegankelijk worden voor fietsers, voetgangers en op sommige plekken ook snorfietsers.
  9. Instellen milieuzone 1 januari is voor de binnenstad van Haarlem de milieuzone ingesteld, waardoor vrachtwagens niet meer in de binnenstad mogen komen. De PvdA heeft daarbij gepleit om ook de vervuilende scooters en brommers hierbij mee te nemen.
  10. Meer inspraak en betrokkenheid Raad bij projecten in de openbare ruimte. Samen met GroenLinks en de Actiepartij heeft de PvdA het initiatiefvoorstel uitgewerkt om te komen tot een goed pproces, zodat inwoners en andere belanghebbenden op het juiste moment inspraak hebben. Het is hard nodig dat belanghebbenden die erg betrokken zijn bij bomen, vergroening en herinrichting van hun straat op het juiste moment worden gehoord. Het college werkt nu het gewenste stappenplan uit.
  11. Opknappen sociale huurwoningen met een slecht label. De PvdA wil dat de komende jaren alle sociale huurwoningen bij een corporatie worden opgeknapt zodat ze klaar zijn voor de toekomst met lagere energiekosten. De PvdA motie “Plan van aanpak slechte energielabels” voor een plan van aanpak is hiervoor aangenomen!

Resultaten voor een socialer Haarlem

1. Uitbreiding minima gelden. Per januari 2019 is de toegang tot de minimaregelingen uitgebreid van 115% naar 120% van de bijstandsnorm. Hiermee kunnen meer Haarlemmers gebruik maken van bijvoorbeeld de Haarlem Pas, de gemeentelijke zorgpolis en ondersteuning bij schoolkosten!
  2. Uitbreiding bijdrage Jeugdsport en Cultuurfonds. In het najaar van 2021 is de bijdrage voor minima voor het Jeugdsport- en Cultuurfonds verdubbelt per jaar. Zo kunnen Haarlemmers die het minder breed hebben makkelijker meedoen aan sport en cultuur.
  3. Locaties geselecteerd Domus+ en Skaeve Huse. Domus+ en Skaeve Huse zijn woonvormen voor kwetsbare groepen met psychische- en verslavingsproblemen. Het is beter als deze Haarlemmers niet op straat zwerven, maar een eigen plek hebben. Dit geeft mensen rust en vergroot de veiligheid op straat. De PvdA vindt het belangrijk dat de woonvoorzieningen zo snel mogelijk worden gerealiseerd. In een sociale en veilige stad zorgen we voor iedereen.
  4. Amendement Ontzie de meest kwetsbaren/ bezuinigingen 2019. In 2019 moest er flink worden bezuinigd omdat gemeenten minder geld kregen van het Rijk. Een aantal pijnlijke bezuinigingen, zoals een hogere eigen bijdrage voor onderdak van economisch daklozen, hebben we in overleg met coalitie- en oppositiepartijen kunnen terugdringen door het opstellen van het amendement: “Ontzie de kwetsbaren”.
  5. PvdA hielp Haarlemse scholen aan verbeterde huisvesting. De Internationale Schakel Klas kwam in een sterk verbeterd en gerenoveerd gebouw in de Schoterstraat.The International School Haarlem kreeg voldoende onderdak op drie locaties.
  6. Behoud “De huiskamer van Oost”. De PvdA heeft zich samen met andere partijen ervoor ingezet dat het gewaardeerde “De Huiskamer van Oost” een nieuwe plek heeft gevonden. En met succes!
  7. Oprichting nieuw lokaal participatie bedrijf. Per 1 januari 2022 is een nieuw participatiebedrijf opgericht voor Haarlem, Heemstede, Bloemendaal en Zandvoort. Het bedrijf is voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de schakel tussen ontwikkelen, leren en werken.
  8. Verhoging minimumloon voor medewerkers van de gemeente Haarlem en verbonden partijen. Dankzij een nieuwe CAO Gemeenten geldt voor alle medewerkers van de gemeente Haarlem dat zij minimaal 14 euro per uur dienen te verdienen. Met een motie van de PvdA is opdracht gegeven om er voor te zorgen dat dit ook gaat gelden voor de verbonden partijen van de gemeente, zoals Spaarnelanden en SRO.
  9. Het stadsstrand de Oerkap wordt behouden voor de stad. Aan het eind van de vorige bestuursperiode heeft de PvdA zich sterk gemaakt voor het behoud van het Stadsstrand. Het is gelukt om de in overleg met de uitbaters de voorwaarden uit te werken waaronder zij de gronden en gebouwen kunnen aankopen en opknappen. Daarmee blijft ook een belangrijk pop-oefencentrum behouden.
  10. De PvdA realiseerde meerjarige steun voor Museum Haarlem, zodat historisch erfgoed aan het publiek blijvend aan het publiek kan worden getoond.
  11. De PvdA zorgde voor behoud van de Wereldmuziekschool. De PvdA spande zich samen met andere initiatiefnemers in om de Wereldmuziekschool in Schalkwijk aan een nieuw onderkomen te helpen als gevolg van de stadsvernieuwingsplannen rond Winkelcentrum Schalkwijk.
  12. Het popcentrum op het Slachthuisterrein is er bijna! Soms duurt het lang voor een goed besluit zichtbaar wordt. Dat geld zeker voor de realisatie van het popcentrum op het slachthuisterrein. Medio 2017 heeft de PvdA de discussie gestart om ervoor te zorgen dat bij de gunning van het project Slachthuisterrein, de Ontwikkelaar niet de plicht kreeg om voor 10 jaar het popcentrum te huisvesten, maar dat er een permanente locatie beschikbaar zou komen. Het is gelukt om hiervoor een meerderheid in de raad te krijgen en de geslaagde aanbesteding resulteert nu in het met prioriteit binnen het project realiseren van een prachtig popcentrum.
  13. Innovatieve aanpak bestrijding schulden. Haarlem is koploper in het bestrijden en aanpakken van schulden van Haarlemmers. Van inzetten op preventie en vroegsignalering tot het bieden van budgetondersteuning en New Future waar schulden van jonge Haarlemmers worden overgenomen.
  14. Werk, werk, werk. Meer dan duizend Haarlemmers zijn door een intensieve gemeentelijke aanpak uit de bijstand richting werk geholpen.

Heb je vragen over wat de fractie deze periode heeft gedaan in Haarlem? Mail dan naar: [email protected]

Ben je benieuwd naar onze plannen voor een sociale en duurzame toekomst in Haarlem? Het verkiezingsprogramma is te lezen op: https://haarlem.pvda.nl/nieuws/ons-verkiezingsprogramma-wij-zijn-haarlem/

Fractie

We zijn met zeven fractieleden in de gemeenteraad (39 leden) vertegenwoordigd. De fractie wordt versterkt door 2 schaduwfractieleden en een fractiemedewerker. De PvdA-fractie is – op afspraak – beschikbaar om met u in gesprek te gaan. Maandagavond tussen 19:00 en 20:00 uur  in de fractiekamer in het stadhuis (ingang Prinsenhof) is het meest praktisch. Daarna