Invoering Ja-Ja sticker in Haarlem

Door Matin Abbasi op 29 november 2019

In februari 2018 is in de gemeenteraad van Haarlem een motie aangenomen waarin werd bepaald dat er in Haarlem de zogenaamde Ja-Ja sticker ingevoerd. De Ja-Ja sticker is een sticker die een bewoner van de gemeente Haarlem op de voordeur kan plakken ter vervanging van de oude Nee-Ja en Nee-Nee stickers. Deze maatregel gaat vanaf januari 2020 in. De PvdA is erg blij met deze maatregel, want hierdoor gaan we als gemeente veel papier en plastic besparen en dat heeft weer een positief effect op de toekomst van onze gemeente. Zo gaan we voor een beter milieu om Haarlem leefbaar te houden voor de huidige en toekomstige generatie(s).

Deze maatregel is ingevoerd omdat er in Haarlem per jaar 600.000 kilogram aan reclamefolders wordt verspreid. Dat is 600.000 kilogram papier dat in deze digitale tijd nauwelijks meer gelezen wordt en 600.000 kilogram papier dat verpakt zit in plastic. Met de invoering van de Ja-Ja sticker wil de gemeente Haarlem een halt toeroepen aan deze verspilling van papier en plastic.

Hoe zit de situatie in elkaar? In de nieuwe situatie krijgen de bewoners van Haarlem alleen huis-aan-huis bladen als ze geen sticker aan de deur hebben. Ze blijven geen huis-aan-huis én reclamefolders als ze een Nee-Nee sticker op de deur hebben. Willen ze wel graag reclamefolders en huis-aan-huis bladen ontvangen? Dan moeten ze bij de gemeente een Ja-Ja sticker aanvragen en op de deur plakken.

Vanuit de folderbranche is er uiteraard veel kritiek op deze maatregel, maar ook zij moeten begrijpen dat 600.000 kilogram papier dat nauwelijks gelezen wordt slecht voor het milieu is. Bovendien kunnen zij hun reclamefolders nog steeds bij bewoners van Haarlem die een Ja-Ja sticker hebben bezorgen. En bovendien begint handhaving van de gemeente pas in april 2020 waardoor de reclamebranche meer dan twee jaar de tijd heeft gehad om maatregelen te treffen.

Matin Abbasi

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik vond het ontzettend leuk en eervol om de afgelopen jaren als Schaduwraadslid mij in te zetten voor de stad Haarlem. Ik heb in de commissie Beheer veel gesproken over vergroenen van onze gemeente, het stimuleren van het gebruik van de fiets en het OV en

Meer over Matin Abbasi