PvdA stemt voor masterplan ZuidWest

Door Maarten Wiedemeijer op 29 september 2023

In de maand november van 2022 lag het concept masterplan ZuidWest voor en die lag in de raad van 28 september 2023 voor ter besluitvorming. Het masterplan is aangenomen en de PvdA stemde voor.

Om te beginnen een woord van dank. Aan de bewoners die hebben geparticipeerd en hun zorgen en ideeën hebben overgebracht, aan de ambtenaren voor het verrichte werk en aan de wijkraad Houtvaartkwartier voor de informatieve enquête.

Wonen
De PvdA is blij met 50% sociale huur. In een van de duurste delen van Haarlem, met de minste sociale huur, brengen we zo de ruimtelijke ongelijkheid in Haarlem terug. In de inspraak zagen we veel reacties op de bouwhoogtes en de bebouwing van het Leeuwenhoekpark, hier is de PvdA graag transparant en kiezen we voor het belang van woningzoekenden. De bouwhoogtes zijn teruggebracht en we vinden de hoogtes ook rechtvaardig ten opzichte van hoogtes van de bebouwing in Schalkwijk en in Haarlem-Oost.

De twee torens in het park steunt de PvdA, door twee torens blijft er verder in de zone ruimte voor groen op de grond. Eerder hebben we de bebouwing van de volkstuinen geschrapt om het groen in ZuidWest te kunnen sparen.

Mobiliteit en verkeersveiligheid
In de inspraak is ook veel aandacht gevraagd voor bereikbaarheid van ZuidWest en de verkeersveiligheid, specifiek op de Pijlslaan. Hier had de PvdA wel op meer concrete actie gehoopt, zeker omdat we het stuk bijna een jaar geleden hebben besproken. Voor huidige bewoners moet deze ontwikkeling een kans zijn. Een kans om de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid te verbeteren, nu én in de toekomst als de woningen worden gebouwd.

Daarom willen we zo snel mogelijk een plan voor de verkeersveiligheid op korte termijn. Ook willen we dat er de komende jaren wordt geïnvesteerd in de bereikbaarheid. Daarbij gaan we als PvdA uit van het mobiliteitsbeleid. Dat betekent prioriteit voor voetganger, fiets en OV. Hierbij valt te denken aan extra fietsverbindingen en tunnels naar buiten het gebied, zodat je snel en veilig bij station Heemstede bent of richting de stad. Hiervoor heeft de PvdA (samen met D66, CDA, Actiepartij en ChristenUnie) een motie ingediend bij de raad en deze is aangenomen.

Maarten Wiedemeijer

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Het was een enorme eer om de afgelopen 4 jaar volksvertegenwoordiger te mogen zijn. In samenwerking met andere partijen hebben we veel mooie resultaten bereikt. Daar ga ik de komende periode met veel enthousiasme graag mee door. Zolang de wooncrisis en de klimaatcrisis niet zijn opgelost

Meer over Maarten Wiedemeijer