Door Ienke Verhoeff op 17 oktober 2017

Meer sociale huur nodig in plan Gonnetstraat

De Gonnetstraat is onderdeel van een industriegebiedje binnen het beschermd stadsgezicht. Het gepresenteerde bouwplan kent een mooie mix van werk en woonfuncties met groen op verschillende niveaus en een honderd woningen. Toch hebben wij in de commissie Ontwikkeling het initiatief genomen om het plan onvoldoende uitgewerkt te verklaren om de inspraak in te gaan.

Bij de behandeling van de startnotitie juni 2016 in de commissie, was er in raadsleden omgerekend een meerderheid van 24 zetels, die de wethouder de opdracht mee heeft gegeven in het plan 30% sociale huur te realiseren. In het voorgelegde plan is geen enkele huurwoning opgenomen.

Er is een grote woningbouwopdracht, dus is het een hard gelach om de realisatie te vertragen. De wethouder en het college moeten de opdracht van de raad uitvoeren en in het centrum sociale huurwoningen realiseren en niet de ontwikkelaars de keuze laten maken wat zij onder sociaal verstaan. Bij menig plan wordt de oude woonvisie 2012-2016 geïnterpreteerd alsof het een verordening is, waarbinnen de wethouder en ontwikkelaar de handen vrij hebben om te bepalen dat wat wordt gebouwd. Wij zijn van mening dat het coalitieakkoord de leidraad is voor het werken binnen al eerder opgestelde beleidsdocumenten. Bij dit plan heeft de ontwikkelaar een wijziging op het geldende bestemmingsplan nodig. Afwijken van een geldend bestemmingsplan doe je als gemeente alleen als er een plan wordt voorgelegd dat het waard is om het plan te wijzigen.

Ook sluiten wij ons aan bij de wens van de meerderheid van de commissie om op korte termijn te komen met een verstedelijkings- en hoogbouwvisie, zodat er niet steeds op ad hoc basis over woontorens hoeft te worden beslist. Dit plan kent 2 torens met verschillende hoogtes, ieder wat lager dan de Beijnestoren. Wij vertrouwen in deze op een goed advies van de stadsbouwmeester.

Ienke Verhoeff

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik wil een bijdrage leveren aan uitwerking van de Ontwikkelzones, vol met woningen, waarvan veel sociale huur en voorzieningen die daar bij horen. Plannen waar wordt voorgesorteerd op klimaatmaatregelen en veel groen rond en op de woningen.  Ook werk ik graag mee aan het inpassen van

Meer over Ienke Verhoeff