Door Dion Heinis op 26 februari 2023

Haarlems burgerberaad over klimaat komt eraan

In het Haarlemse coalitieakkoord maakten we de afspraak om in deze periode minimaal één burgerberaad te organiseren. In een burgerberaad stelt een gelote groep inwoners een advies op aan de gemeenteraad. De keuze voor het eerste onderwerp is inmiddels gemaakt. Er komt een Haarlems burgerberaad over het klimaat! Dit najaar gaat het burgerberaad van start.

Drie onderwerpen

Met een voorbereidingsgroep met raadsleden van D66, de Actiepartij, GroenLinks en PvdA en ambtenaren werkten we drie onderwerpen uit voor de gemeenteraad: de gezonde stad, CO2-reductie en de jongerentop over wonen. Het laatste onderwerp dienden wij in.

Jongerentop over wonen

De jongerentop over wonen komt uit het verkiezingsprogramma van PvdA Haarlem. De huurdersorganisaties zijn in Haarlem al goed georganiseerd en bij bijna elk bouwproject zien we omwonenden (vaak de insiders op de woningmarkt) inspreken. Jongeren (vaak de outsiders op de woningmarkt) zien we nauwelijks in de raadsvergaderingen, terwijl de keuzes die gemaakt worden grote invloed hebben op hun toekomst. We stelden voor om een mini-burgerberaad van de jongerentop te maken.

CO2-reductie

Het burgerberaad over klimaat staat ook in het verkiezingsprogramma van PvdA Haarlem. We zagen dit wel in een net andere vorm. Het burgerberaad zou adviseren over besluiten van de gemeente. In het plan dat nu is gemaakt gaat het burgerberaad veel meer proactief adviseren. Voor ons was het vooral belangrijk dat het burgerberaad niet vertraagt. Want de ambitie van de coalitiepartijen is om de CO2-uitstoot in Haarlem met 60% verlaagd te hebben in 2030. Er is dus geen tijd te verliezen.

De gezonde stad

Het burgerberaad over de gezonde stad zou gaan over de vraag waarop de gemeente Haarlem de gezondheid van de bewoners kan (helpen) verbeteren? Ook dit vinden wij een belangrijk onderwerp en het heeft allerlei raakvlakken met ons verkiezingsprogramma. Onze ambitie is om de gezondheidskloof in Haarlem te dichten. Om dat goed te doen is het benutten van ervaringskennis erg belangrijk.

Haarlems burgerberaad over klimaat

De voorkeur van de PvdA-fractie was om starten met de jongerentop over wonen. Die keuze was ook praktisch ingestoken. Het organiseren van een goed burgerberaad is complex en daarom kan het helpen om te oefenen met mini-burgerberaad. Toch waren er meer stemmen voor een burgerberaad over klimaat; onze tweede keuze. De gemeente gaat nu aan de slag met de voorbereiding van dit burgerberaad. Er is al een bureau gevonden dat gaat helpen bij de organisatie. Wij kijken ernaar uit!

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen

Meer over Dion Heinis