Door op 28 november 2013

Er valt echt wat te kiezen…

Vandaag heeft de VVD haar verkiezingsprogramma gepresenteerd. Zij maken daarin een duidelijke keuze: de VVD kiest voor ieder voor zich. Minima moeten inleveren, sociale huurwoningen worden verkocht en in de 53 speerpunten van de VVD komt het woord ‘werk’ niet één keer voor. Er valt echt wat te kiezen…

De PvdA kiest namelijk voor een ander Haarlem. Een Haarlem waar we het samen doen. Waar we samen werken aan een sterke, sociale en leefbare stad. Een Haarlem waar we de rekening van de crisis eerlijk verdelen. Een Haarlem dat werkt.

De VVD heeft maar liefst 53 speerpunten voor de komende verkiezingen. Des te opmerkelijker is het dat het woord ‘werk’ bij die prioriteiten niet één keer wordt genoemd. Voor de PvdA is werk juist topprioriteit voor de komende jaren. Wij willen werken aan een stad waar jong en oud een goede baan kan vinden door te bouwen aan de economie van de toekomst en door de (jeugd)werkloosheid te bestrijden. Wij vinden banen belangrijker dan nog meer leegstaande parkeergarages bijbouwen, een prioriteit van de VVD.

Het is ook duidelijk bij wie de VVD de rekening van de crisis legt. De OZB mag van de VVD niet verder stijgen, maar de kwijtschelding voor minima moet worden beperkt. Voor de mensen die het al het moeilijkst hebben kan dit betekenen dat zij nog eens honderden euro’s per jaar minder te besteden krijgen, terwijl hogere inkomens worden gespaard. De PvdA kiest ervoor de rekening van de crisis eerlijk te verdelen. Wij vragen aan iedereen een bijdrage, maar vragen iets extra’s aan de mensen die het meest te besteden hebben.

Ik verheug me nu al op de debatten met VVD-lijsttrekker Rob de Jong. Natuurlijk staan er ook voorstellen in het VVD-programma waar de PvdA zich in kan vinden. Maar duidelijk is dat er echt iets valt te kiezen op 19 maart. De VVD kiest voor ieder voor zich, de PvdA kiest voor samen. Uw stem kan het verschil maken.