Door Dion Heinis op 22 april 2023

De raad stemt in met twee locaties voor asielzoekerscentra in Haarlem

De Haarlemse gemeenteraad heeft op 20 april gekozen voor twee locaties voor nieuwe AZC’s in onze stad: het appartementencomplex aan de Zijlweg 245 en het pand aan de Meesterlottelaan 301. Daarnaast stemde de raad in met tijdelijke oplossingen die de gemeente op kortere termijn kan realiseren.

Spreidingswet

Er is in Nederland te weinig opvang voor asielzoekers. Alle gemeenten in Nederland krijgen naar verwachting een wettelijke taakstelling om asielzoekers permanent op te vangen. Dit staat in het wetsvoorstel dat bekend is als de spreidingswet. In Haarlem is gezocht naar locaties waar we langdurig 620 asielzoekers kunnen opvangen.

PvdA Haarlem zet zich in voor goede en tijdige asielopvang en wil dat Haarlem een eerlijk aandeel neemt in het oplossen van de asielcrisis. Met de keuze voor deze locaties nemen wij onze verantwoordelijkheid. We waren erg blij en ook wel trots op het brede draagvlak in de gemeenteraad. Vierendertig raadsleden stemden in met de voorgestelde locaties en maar vier raadsleden stemden tegen.

De eigenaren van de panden zijn benaderd om hen te informeren en te vragen naar de belangstelling voor het uitwerken van plannen voor de realisatie van duurzame opvang van asielzoekers.

Westkant van het Spaarne

De raad heeft meegedacht over de eisen en wensen om te komen tot de locatiekeuze. Vanaf het begin heeft PvdA Haarlem gevraagd om locaties in de meest veerkrachtige wijken aan de westkant van het Spaarne. Dat is met deze locaties gelukt. Ook vroegen we aandacht voor de kwaliteit van de opvanglocaties.

Beheerovereenkomst

De locaties die nu gekozen zijn hebben een flinke kwaliteitsimpuls nodig. Daarover kan de gemeente in een volgende fase afspraken maken met het COA  in een beheerovereenkomst. Vooral aan het pand aan de Zijlweg 245 is veel werk nodig. We zien dit als een kans om de jarenlange huurmisstanden op te lossen. Het pand staat deels leeg. Voor de huurders die er nog wonen moet een goede oplossing worden gevonden. De omschakeling naar een AZC moet netjes gebeuren. Daarvoor zijn we als gemeente moreel verantwoordelijk. We stelden voor om met de huurders een sociaal plan te maken. Ook dit kan onderdeel worden van de beheerovereenkomst.

Motie asielzoekers versneld aan het werk aangenomen

We dienden samen met de Actiepartij, het CDA, GroenLinks, OPHaarlem en Partij voor de Dieren een motie in om asielzoekers versneld aan het werk te helpen. Dit deden we naar aanleiding van het rapport dat Regioplan maakte in opdracht van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid. Dit rapport laat zien dat tussen 2017 en 2021 maar vier procent van alle personen in procedure een vergunning kreeg om toe te treden tot de arbeidsmarkt. Dat percentage willen we echt omhoog. Want werken draagt bij aan sociaal-maatschappelijke participatie, integratie en het leren van de Nederlandse taal. Ook zijn er forse arbeidstekorten in de stad. De motie verzoekt het college om in VNG-verband bij het Rijk te pleiten voor het zoveel mogelijk wegnemen van belemmeringen die nu gelden voor asielzoekers om te mogen werken. En om Haarlem of onze arbeidsmarktregio voor te dragen als pilotproject, zodat asielzoekers zo snel als mogelijk mogen werken en kunnen meedoen. De motie werd met vierendertig stemmen voor en vier tegen aangenomen.

Meedenken en meedoen

Op het moment dat het COA een locatie gaat inrichten worden direct omwonenden uitgenodigd om hierin mee te denken. Denk aan de inrichting van de buitenruimte en de manier waarop er contact is met de buurt. Op de website van de gemeente zijn alle ontwikkelingen te volgen.

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen

Meer over Dion Heinis