Zorgen om nieuwe aanbesteding Jeugdzorg (vervolg)

2 juni 2021

Ruim zes weken geleden maakte ik een blog over de zorgen die de fractie had over de door het College van B&W voorgestelde route om te komen tot nieuwe afspraken met de partijen in de Jeugdzorg voor de aankomende periode van negen (!) jaar met alleen voor Haarlem al een budgettair beslag van ruim 300 miljoen euro. Een motie van onze kant om een pas op de plaats te maken om het hele project beter voor te bereiden haalde het toen niet. Drie van de vier coalitiepartijen (GL, D66 en CDA) waren daar toen tegen. Onder de titel : “Beter ten halve gekeerd …….” kwam GL in de Raadsvergadering van afgelopen donderdag (27 mei 2021) met een vergelijkbaar voorstel dat het nu, uiteraard ook met onze steun, wel haalde. Opvallend was dat de partij van wethouder Botter (D66) ook nu de motie weer niet steunde.

Concreet is het effect van deze motie dat het zogeheten preselectie-document niet nu, maar op zijn vroegst pas over drie maanden uitgestuurd gaat worden. In de tussentijd vindt nadere discussie en informatie-uitwisseling plaats via een gemengde werkgroep van ambtenaren en raadsleden, via nadere gesprekken met aanbieders van Jeugdhulp en via nader overleg met de gemeenten in de betrokken Jeugdzorgregio`s. Zelf vind ik het belangrijk dat er ook gesproken kan worden over andere uitbestedingssystemen dan door de wethouder voorgesteld waarin sprake is van een meer evenwichtige verhouding tussen de aanbieders van Jeugdhulp dan in een systeem van hoofd- en onderaannemers.

In zijn reactie op de motie verviel wethouder Botter meteen weer in een defensieve houding: “Hij kon niet beloven dat er een ander stelsel dan het door hem voorgestelde uit zou komen en ook niet dat het idee van hoofdaanneming en onder-aanneming verlaten zou kunnen worden”.

Dat wordt hard werken de komende drie maanden!

Ik voel als raadslid een zware verantwoordelijkheid om straks aan de Haarlemmers uit te kunnen leggen dat het uiteindelijk resulterende stelsel doet wat het moet doen. Alleen daarmee is de Jeugd gediend!