Door Maarten Wiedemeijer op 1 mei 2020

Sociaal huurbeleid in crisistijd?

Momenteel gaat een petitie rond om de huren in Haarlem te bevriezen. Huren bevriezen klinkt natuurlijk sympathiek. De PvdA-fractie steunt de oproep echter niet omdat er lokaal 2 mogelijkheden zijn:

• Of de corporaties laten bezuinigen op ander beleid en dan gaat het ten koste van nieuwbouw, onderhoud en verduurzaming. Daar is de PvdA op tegen gezien het enorme tekort aan betaalbare woningen. De corporaties hebben nu al te weinig geld om de ambitie van 4.000 nieuwe sociale huurwoningen te kunnen bouwen. Juist nu moet de wachttijd van bijna 9 jaar snel omlaag.  In het coalitieakkoord hebben we 5 miljoen Euro beschikbaar gesteld voor méér sociale huurwoningen in de reserve “Ongedeelde Stad”. Het verkorten van de wachttijd voor een sociale huurwoning is voor de PvdA een absoluut speerpunt voor deze periode.
  • Of de gemeente betaalt het verlies en dan is het een dure generieke maatregel. Dan kiezen we liever voor uitbreiding van de minimaregelingen, zoals we dat de afgelopen jaren al eerder voor elkaar hebben gekregen. Daarmee kwamen inkomensondersteuning en de HaarlemPas voor meer groepen beschikbaar.

In de petitie wordt een huurverhoging van 6,6% genoemd. Dit is een wettelijk maximum die in Haarlem al nagenoeg niet wordt toegepast. De corporaties verhogen dit jaar de huren in Haarlem al gematigd (rondom inflatie) en huurders in problemen komen in aanmerking voor een betalingsregeling of huurkorting. Dan worden huurders veel ruimer geholpen dan in het geval van het niet verhogen met inflatie.

Los van de coronacrisis nemen de Haarlemse corporaties al maatwerkregelingen waarbij voor huurders met een laag inkomen en relatief hoge huur hun huur wordt bevroren of verlaagd. Dit is in lijn met het Sociaal Huurakkoord, gesloten door Aedes (de koepel van de woningcorporaties) en de Woonbond (als vertegenwoordiger van de huurders). Als PvdA-fractie verkennen we momenteel de mogelijkheden om hier voor 2021 een ruimere regeling in te treffen. Zoals bijvoorbeeld Zaandam of Amsterdam.

Een ander probleem met de petitie is dat het zich vooral richt op de corporaties. Als huurder buiten de corporaties kun je de petitie niet invullen. Opmerkelijk omdat de corporaties juist sociale verhuurders zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld verhuurders als Prins Bernhard of Wybren Van Haga. Verhuurders die hun huren zo veel mogelijk mogen verhogen als ze zelf willen en lachen om een “moreel appel”. Waarbij juist in de vrije sector veel ZZP’ers met een enorme terugval in inkomen, huren.

Daarom dient er ook vooral landelijk wat te gebeuren:

• Wetgeving om de prijzen in het middensegment te reguleren en daar stevige prijsstijgingen te verbieden.
  • De verhuurderheffing (circa 2 miljard jaarlijks) af te schaffen zodat de corporaties meer geld hebben voor lagere huren, nieuwbouw, onderhoud en verduurzaming. Een motie van de PvdA om de corporaties te compenseren voor bevriezen van huren werd echter niet aangenomen door de Tweede Kamer.

Lokaal blijft de PvdA zich onverminderd inzetten voor méér betaalbare woningen en ruime ondersteuning voor Haarlemmers met een kleine beurs. Hiervoor werken we samen met onze partners in de stad zoals woningcorporaties en welzijnswerk.

Maarten Wiedemeijer

Raadslid PvdA Haarlem

Maarten Wiedemeijer

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Het was een enorme eer om de afgelopen 4 jaar volksvertegenwoordiger te mogen zijn. In samenwerking met andere partijen hebben we veel mooie resultaten bereikt. Daar ga ik de komende periode met veel enthousiasme graag mee door. Zolang de wooncrisis en de klimaatcrisis niet zijn opgelost