PvdA maakt zich zorgen over toenemende woningnood in de regio

Door Maarten Wiedemeijer op 17 januari 2020

Zondag 12 januari 2019 kwam de PvdA Zuid-Kennemerland bijeen om de woningnood in de regio te bespreken. De PvdA-fracties uit de gemeenten Haarlem, Heemstede, Zandvoort en Bloemendaal maken zich grote zorgen over het gebrek aan betaalbare woningen. De afgelopen jaren hebben we de wachttijden voor een sociale huurwoning in de regio razendsnel zien oplopen. Dit zet een groeiende groep Haarlemmers, Heemstedenaren, Zandvoorters en Bloemendalers buiten spel. De PvdA-fracties willen dat er spoedig in de regio méér betaalbare woningen worden gebouwd zodat ook lage- en middeninkomens zeker kunnen zijn van een betaalbare woning.

Het Regionaal Actieprogramma (“RAP”) 2016-2020 Zuid-Kennemerland/IJmond loopt eind 2020 af. Zodoende dient 2020 gebruikt te worden om het gesprek aan te gaan met de regio en nieuwe afspraken te maken. De PvdA Haarlem wil dat er dit jaar stevige afspraken worden gemaakt zodat alle gemeenten in de regio vaart gaan maken met het bouwen van woningen voor lage- en middeninkomens. Haarlem levert een stevige bijdrage met de ambitie van 10.000 woningen tot 2025 – waarvan 40% sociale huur en 40% in het middensegment – maar het kan niet zo zijn dat Haarlem dit alleen draagt. Via Woonservice kunnen woningzoekenden buiten Haarlem ook aanspraak maken op sociale huurwoningen in Haarlem. Dit systeem is alleen houdbaar als alle gemeenten hun bijdrage leveren. Hiervoor zijn nieuwe regionale afspraken nodig die juridisch afdwingbaar zijn en indien niet worden nageleefd dienen financiële consequenties te volgen. Eveneens wil de PvdA dat de Minister van Binnenlandse Zaken gebruik maakt van een zogenaamde “aanwijzing” om gemeenten een taakstelling te geven in het toevoegen van betaalbare woningen.

Raadslid Maarten Wiedemeijer (PvdA Haarlem): “Wanneer er niet spoedig meer betaalbare woningen worden toegevoegd in de hele regio vreest de PvdA dat belangrijke beroepen zoals leraren, verplegers en agenten buiten de regio hun heil gaan zoeken. Dit heeft verstrekkende maatschappelijke consequenties zoals scholen die dichtgaan bij gebrek aan leren zoals al in Amsterdam recent is voor gevallen.”

De PvdA Haarlem stelt aan het college van B&W in Haarlem zodoende de volgende schriftelijke vragen (bijgevoegd).

Maarten Wiedemeijer

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Het was een enorme eer om de afgelopen 4 jaar volksvertegenwoordiger te mogen zijn. In samenwerking met andere partijen hebben we veel mooie resultaten bereikt. Daar ga ik de komende periode met veel enthousiasme graag mee door. Zolang de wooncrisis en de klimaatcrisis niet zijn opgelost

Meer over Maarten Wiedemeijer