Door Dion Heinis op 18 december 2022

Project Pasteur: volgende stap gezet, na spannende stemmingen

Voor het woningbouwproject van Elan Wonen aan de Louis Pasteurstraat en Roordastraat stelde de gemeenteraad deze week het stedenbouwkundig programma van eisen vast. In het plangebied worden portiekflats met in totaal 84 sociale huurwoningen gesloopt. Daarvoor komen meer woningen terug. Naast de woningen zijn in het plan ook de woonwinkel en het kantoor van Elan Wonen opgenomen.

Meer of minder sociale huur

In 2021 werd voor het plan al een startnotitie vastgesteld. Het voorstel was toen om 130 sociale huurwoningen en 20 woningen in het middensegment terug te bouwen. De PvdA was erg enthousiast over de uitbreiding van het aantal sociale huurwoningen, maar dat enthousiasme werd niet door alle fracties gedeeld. D66, VVD, CDA en Hart voor Haarlem dienden een motie in om minder sociale huurwoningen en meer woningen in het dure en middensegment in het plan op te nemen. Dit zou 20 sociale huurwoningen minder zorgen. Tot onze grote teleurstelling haalde die motie toen een meerderheid.

Elan Wonen kwam met een reactie op de aangenomen motie. In het gedeelte van de wijk waar Elan Wonen actief is het aantal sociale huurwoningen met ongeveer 100 gedaald in de afgelopen jaren. Elan Wonen benadrukte dat een deel van de woningen ook toegankelijk is voor huurders met een lager middeninkomen. Daarvoor zet Elan Wonen vrije toewijzingsruimte in. Ook stelde Elan Wonen voor om op een nabijgelegen plek sociale huurwoningen als middenhuurwoning te gaan verhuren nadat huurders verhuizen. De reactie werd in de raadscommissie besproken en de afdoening door het college werd als akkoord beschouwd.

Daarom verbaasde het ons dat er toch nog een amendement op tafel kwam van D66, VVD, Hart voor Haarlem en OPHaarlem. Met dit amendement probeerden de partijen het stedenbouwkundig programma van eisen te wijzigen om zo alsnog minder sociale huurwoningen in het plan op te nemen. Wij stemden weer tegen. Als coalitie is onze ambitie dat het aantal sociale huurwoningen van de drie grote woningcorporaties stijgt naar minimaal 24.000 in 2030. In de prestatieafspraken met de drie grote woningcorporaties komen we nog 1.030 sociale huurwoningen tekort. Daarom knokt de PvdA voor elke sociale huurwoning – aan de westkant én aan de oostkant van de stad. Er wordt ook al volop gebouwd in het middensegment in Schalkwijk: Poort van Boerhaave, Stad tussen de bomen, de tweede fase van centrum Schalkwijk en ga maar door. Hoog tijd dus om er ook weer meer sociaal te bouwen. De stemming was bijzonder spannend. 19 raadsleden stemden voor het amendement en 20 tegen. Er verdwijnen daarom toch geen sociale huurwoning uit het plan!

Hoger blok B

Op het moment dat woningen gesloopt worden is in Haarlem doorgaans de ambitie om meer woningen terug te bouwen. Dat gebeurt dus ook in dit plan. Een beperkende factor is meestal het aantal parkeerplaatsen dat gemaakt moet worden voor de woningen: de parkeernorm. Het college bracht onlangs nieuwe, soepelere parkeernormen in de inspraak. De parkeernormen voor sociale huurwoningen zijn gebaseerd op het werkelijke autobezit van huurders. De ChristenUnie riep in een slimme motie op om samen met Elan Wonen te onderzoeken of het mogelijk is om maximaal 50 extra sociale huurwoningen toe te voegen door blok B maximaal twee bouwlagen hoger te maken. Dit kan door te anticiperen op de nieuwe parkeernormen.

Deze aanpassing kan leiden tot vertraging van het project, terwijl juist in dit project de ambitie is om te versnellen. Dat is ook hard nodig door de stijgende bouwkosten die projecten met veel sociale huurwoningen extra onder druk kunnen zetten. Toch stemden wij voor het onderzoek, vanwege het hoge aantal extra sociale huurwoningen. Onze inschatting is ook dat de vertraging minimaal kan blijven. De motie haalde een meerderheid.

Van risico op minder sociale huur naar kans op meer!

Van een risico op minder sociale huurwoningen gaan we zo naar een goede kans op meer sociale huurwoningen! We kijken erg uit naar het vervolg. De volledige behandeling van het agendapunt (nr. 25) kun je hier terugkijken.

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen

Meer over Dion Heinis