Door Fractie op 19 december 2020

Nieuws uit de fractie: december 2020

Geweld tegen vrouwen

25 november was de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen. In Haarlem was er die dag een bijeenkomst van Orange the World. Deze organisatie vraagt wereldwijd aandacht voor de positie van vrouwen die te maken krijgen met geweld. Ter ondersteuning van de actie werden een aantal gebouwen in Haarlem oranje verlicht. Raadslid Mini Schouten vertelt in haar blog over de bijeenkomst. Ook in de Haarlemse gemeenteraad is dit belangrijke thema opgepakt. In de raad is op 17 december een regiovisie aangenomen over de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Raadslid Ibrahim Yerden beschrijft in zijn artikel de totstandkoming van de regiovisie.

Hulp aan daklozen

Tijdens deze raadsvergadering was er nog meer succes voor Ibrahim. Hij had zich samen met schaduwraadslid Dion Heinis ingezet om economische daklozen onder te brengen in leegstaande woningen. Ibrahim spreekt van een noodsituatie onder dakloze Haarlemmers. Hun motie werd aangenomen, zoals je in dit artikel van het Noordhollands Dagblad kan lezen.

Verhuizing school

Succes was er ook voor de Internationale Schakelklas. Deze school, voor leerlingen die nog maar kort in Nederland zijn, dreigde te moeten verhuizen. Het beoogde nieuwe schoolgebouw is echter aftands en met het oog op de noodzakelijke hygiëne en maatregelen in verband met Covid-19 risicovol. Raadslid John Oomkes noemde de actie: ‘roekeloos en strijdig met het uitgangspunt dat ieder in Nederland woonachtig kind in principe gelijke kansen verdient’. John heeft zich flink ingezet op dit onderwerp. Mede door zijn inzet is de verhuizing uitgesteld. In het artikel op onze site wordt beschreven hoe John dit voor elkaar heeft gekregen. Het Haarlems Dagblad beschreef de situatie als een kerstwonder.

Bufferzone abortuskliniek

De PvdA ondersteunde op 17 december ook een motie om een bufferzone in te stellen voor demonstranten bij de abortuskliniek Beahuis & Bloemenhoven. Eerder was ophef ontstaan omdat anti-abortus demonstranten vrouwen voor de kliniek aanspraken en intimideerden.

Presidium

Waarnemend fractievoorzitter Isabelle Wisse is namens de PvdA benoemd als lid van het Presidium. Het raadspresidium organiseert het besluitvormingsproces van de gemeenteraad.

Carbid en vuurwerk

De PvdA stelde half november vragen over een mogelijk Haarlems APV-verbod op carbidschieten, dat ook in de Randstad populair leek te worden als alternatief voor het afsteken van vuurwerk. Vuurwerk is komende jaarwisseling landelijk verboden om te voorkomen dat de reeds door corona overbelaste zorg nog meer belast raakt.

De gemeenteraad heeft ingestemd met een Haarlems verbod op carbidschieten. Volgend jaar, als vuurwerk weer landelijk is toegestaan, komt er in de APV ook een Haarlems vuurwerkverbod, naar aanleiding van een motie van PvdA en GroenLinks uit 2019.

Domus Plus en Skaeve Huse

Onze wethouder Floor Roduner en GroenLinks wethouder Marie Therese Meijs zijn in gesprek gegaan met bewoners rond de vier locaties die geselecteerd zijn voor een mogelijke vestiging van Domus Plus of Skaeve Huse. Domus Plus is een beschermde woonvoorziening, bijvoorbeeld voor mensen een verslaving of psychische aandoening. Skaeve Huse zijn kleine woningen voor mensen die zich niet kunnen aanpassen aan het leven in een woonwijk.

Starterswoningen

Wethouder Floor Roduner opende 9 december zestig appartementen voor starters in Haarlem. Het complex is ‘New Harlem’ genoemd en is gebouwd in de vorm van een hofje.

Fractie

We zijn met zeven fractieleden in de gemeenteraad (39 leden) vertegenwoordigd. De fractie wordt versterkt door 2 schaduwfractieleden en een fractiemedewerker. De PvdA-fractie is – op afspraak – beschikbaar om met u in gesprek te gaan. Maandagavond tussen 19:00 en 20:00 uur  in de fractiekamer in het stadhuis (ingang Prinsenhof) is het meest praktisch. Daarna

Meer over Fractie