Door Dion Heinis op 6 mei 2024

De Haarlemse raad stelt bestemmingsplannen Domus Plus en Skaeve Huse vast

Vorige maand stelde de gemeenteraad het bestemmingsplan vast voor een nieuwe Domus Plus-voorziening met 24 wooneenheden aan de Fuikvaartweg. Twee weken geleden stelde de gemeenteraad het bestemmingsplan vast voor zes Skaeve Huse aan de Vergierdeweg vast. Voor PvdA Haarlem zijn dit twee belangrijke mijlpalen, omdat we hier beschutte woonplekken gaan maken voor mensen die zich niet goed redden in onze samenleving. We voorkomen dat toekomstige bewoners meer problemen krijgen of veroorzaken in hun omgeving. Door de bestemmingsplannen stellen we ruimtelijke uitgangspunten om deze woonvormen tot een succes te maken.

Domus Plus

De Domus Plus gaat een plek bieden voor mensen die te maken hebben met een opeenstapeling van problemen en vaak ook een verstandelijke beperking. Daarvoor is het aanbod in Haarlem nu niet goed genoeg. De Domus Plus moet voor de toekomstige bewoners structuur en rust brengen.

Skaeve Huse

De Skaeve Huse zijn kleine, eenvoudige woningen die mensen een allerlaatste kans bieden om niet op straat te belanden. De woningen zijn bedoeld voor diegenen die niet kunnen samenwonen met anderen, omdat ze veel overlast veroorzaken voor hun buren. Gekozen is voor een prikkelarme locatie, goed voor de bewoners en redelijk ver van woonwijken, zodat de bewoners (met begeleiding) weinig overlast zullen veroorzaken.

Einde van dakloosheid in 2030 in Haarlem

De Domus Plus en Skaeve Huse moeten ook gaan helpen om te voorkomen dat Haarlemmers dakloos raken. De woonoplossingen moeten een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de ambitie om dakloosheid in Haarlem in 2030 uit te beëindigen.

Zorgvuldige uitvoering van participatie en inspraak

In 2021 nam de gemeenteraad een besluit over de locaties. Voor PvdA Haarlem was en is goede spreiding van beschermde woonvormen een belangrijk criterium. Veel omwonenden hadden zorgen en uiten bezwaren. We zien dat nu veel bewoners hebben meegedacht over uitwerking van de plannen, de zorgen afnemen. Betrokkenheid bij de uitwerking van veiligheidsplannen schept duidelijkheid en betrokkenheid.

Voor de locatie voor de Domus Plus heeft een wijkprojectgroep actief meegedacht over de ruimtelijk uitgangspunten. Op één na zijn alle punten van de wijkprojectgroep in het uiteindelijke plan verwerkt. We vinden het ook heel goed dat er een verbinding is gemaakt met de  voormalige boerderij aan de Nieuweweg 2, waar plek is voor een buurttuinderij of een andere vorm van gemeenschapslandbouw.

Voor de locatie van de Skaeve Huse heeft een werkgroep met betrokkenen uit de omgeving meegedacht. In het bestemmingsplan zijn voorwaarden opgenomen, waardoor het geluid richting begraafplaatsen en het parkeerterrein van het crematorium sterk zal verminderen. Heel knap is dat betrokkenen die eerder grote zorgen uiten, inmiddels  energie steken in een project, om hun grote wens, een wijkontmoetingscentrum met andere partners te realiseren in de op te knappen boerderij Noord Akendam. De boerderij is een monument, maar heeft een flinke renovatie nodig. De PvdA-fractie is dan ook groot voorstander van het opknappen van de boerderij en als dit haalbaar is, dat hier een ontmoetingsplek voor de wijk komt.

Hoe gaat het nu verder?

We hopen enorm dat we nu snel kunnen overgaan tot realisatie. In onze stad leven mensen in zeer kwetsbare omstandigheden. Het ontbreken van goede woonoplossingen zorgt in veel situaties ook voor flinke overlast. We hebben de Domus Plus en Skaeve Huse nodig en wel zo snel mogelijk.

Dion Heinis en Ienke Verhoeff

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen

Meer over Dion Heinis