Door Maarten Wiedemeijer op 25 december 2021

Meer kansen voor starters en bescherming van de leefbaarheid van buurten met nieuwe huisvestingsverordening

Om de woningnood in Haarlem op te lossen moeten we zowel meer betaalbare woningen bouwen als de bestaande voorraad beter reguleren. Op beide gebieden is goed nieuws: met de toegekende rijkssubsidie voor ontwikkelzone Oostpoort zijn de grootste gebiedsontwikkelingen in Haarlem allemaal financieel rond. Europaweg (circa 3.000 woningen), Haarlem ZuidWest (circa 2.000 woningen) en Oostpoort (circa 1.000 woningen). Met het binnenslepen van drie forse rijkssubsidies is de nieuwbouw van in totaal bijna 6.000 gegarandeerd in de nabije toekomst in de drie zones. In Haarlem Zuidwest met 50% sociale huur en in Europaweg en Oostpoort 40% sociale huur en 40% middensegment (huur/koop). De ambitie is om tot 2025 10.000 woningen bij te bouwen en met die ambitie zijn we goed op weg.

In de raadsvergadering van 23 december is een nieuwe huisvestingsverordening vastgesteld. Hierin wordt per 1 februari de opkoopbescherming stadsbreed ingevoerd. De PvdA is erg blij dat Haarlem hiermee de eerste gemeente van Nederland is die de opkoopbescherming stadsbreed heeft ingevoerd. Een huis is om in te wonen en niet om mee te verzamelen. Hier hebben we hard voor geknokt en we willen de ambtenaren, het college en de collega’s danken voor het resultaat.

Per 1 januari wordt het splitsen van woningen ook verder aan banden gelegd, zo beschermen we de leefbaarheid in bestaande buurten en leggen we foute beleggers aan banden.

Opkoopbescherming

• Reikwijdte: stadsbreed (als eerste gemeente van Nederland!)
  • Bedrag: tot woningen met een WOZ-waarde van 389.000 euro (de wetgever verbiedt helaas algehele toepassing). Het bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd met een uitvoeringsbesluit.

Splitsen van woningen

• Time out gebieden: in time out gebieden worden helemaal geen vergunningen voor splitsen verstrekt. Dit betreft:
  • Alle overige gebieden worden vergunningsplichtig. Hier worden geen vergunningen verstrekt voor splitsing van eengezinswoningen tot 140m2 en appartementen tot 100m2. Hiermee is ook uitvoering gegeven aan de PvdA motie “Bescherm de leefbaarheid en schaarse woningvoorraad”.

Vakantieverhuur

Er komt een registratie- en meldingsplicht voor vakantieverhuur. Een middel wat ook van pas zal komen om vakantieverhuur beter te reguleren.

Heb je vragen of opmerkingen? Mail me dan gerust! ([email protected])

Maarten Wiedemeijer

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Het was een enorme eer om de afgelopen 4 jaar volksvertegenwoordiger te mogen zijn. In samenwerking met andere partijen hebben we veel mooie resultaten bereikt. Daar ga ik de komende periode met veel enthousiasme graag mee door. Zolang de wooncrisis en de klimaatcrisis niet zijn opgelost

Meer over Maarten Wiedemeijer