Herstel begint met een huis, ook in Haarlem

Door Dion Heinis op 23 december 2020

Tijdens de afgelopen raadsvergadering dienden wij twee moties in om dakloosheid te voorkomen en te verminderen.

Tijdelijk onderdak in afwachting van renovatie of sloop

De eerste motie roept op om leegkomende corporatiewoningen in afwachting van renovatie of sloop als proef beschikbaar te maken voor economisch dakloze Haarlemmers, vanuit de gedachte dat een tijdelijke woning beter is dan geen woning. De motie roept ook op om te zorgen voor begeleiding bij het zoeken naar een permanente woonoplossing en om te zorgen voor hulp bij het beheer van de woningen.

De Haarlemse woningcorporaties reageerden positief op het plan. Ook in de komende jaren zullen op nog allerlei plekken in Haarlem woningen in afwachting van renovatie en sloop tijdelijk beschikbaar komen. De motie werd samen met de coalitiepartijen, de Actiepartij en de SP ingediend en met brede steun aangenomen! NH Nieuws schreef er een artikel over.

Halvering van de maximale doorstroomtijd

De tweede motie roept op om de maximale doorstroomtijd in de maatschappelijke opvang te halveren. Veel cliënten verblijven onnodig lang in de maatschappelijke opvang. Dit is waardeloos voor cliënten en tegelijkertijd peperduur voor de gemeente. Met de woningcorporaties in de regio zijn afspraken om binnen zes maanden een woning te vinden voor aangemelde kandidaten. In Amsterdam is het doel om al binnen drie maanden een woning te vinden. In 2017 en 2018 lukt dit voor 80% van de aanvragen.

We verwachten dat dit ook in Haarlem en de rest van de opvangregio kan. Daarom riepen wij het college op te onderzoeken welke condities nodig zijn om de doorstroomtijd te halveren naar maximaal drie maanden. We dienden de motie samen in met de Actiepartij, de SP en de VVD. Uiteindelijk kreeg de motie 17 stemmen voor en 18 tegen, net geen meerderheid dus. De partijen die tegen de motie stemden vinden dat de gemeente op dit moment genoeg doet voor vervolghuisvesting. Wij denken dat de gemeente meer kan en moet doen.

Wonen in plaats van opvang

De moties hebben een belangrijke overeenkomst. De PvdA gaat voor wonen in plaats van opvang omdat wij geloven dat herstel begint met een huis. De komende tijd blijven wij ons vanuit dit principe inzetten!

Dion Heinis en Ibrahim Yerden

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen

Meer over Dion Heinis