Door Dion Heinis op 15 juli 2023

Gemeenteraad stemt in met initiatiefvoorstel Samen Beter Wonen

Op 29 juni stemde de Haarlemse raad in met het initiatiefvoorstel Samen Beter Wonen. Dit voorstel maakten we samen met GroenLinks, D66, CDA, Partij voor de Dieren en Actiepartij, met als doel om te zorgen voor meer collectiviteit woonvormen in Haarlem. Denk bijvoorbeeld aan appartementencomplexen met gedeelde voorzieningen en wooncoöperaties waar een groep mensen samen een appartementencomplex bouwt.

Ambitie voor Haarlem

Met het initiatiefvoorstel werken we toe naar het doel dat in 2050 één op de twintig appartementen onderdeel is van een Samen Beter Wonen-gebouw. In een Samen Beter Wonen-gebouw is tenminste drie procent van gebruiksoppervlakte beschikbaar voor collectieve ruimtes zoals werkplekken, woonkeukens, speelruimtes en gedeelde voorzieningen zoals wasmachineruimtes en logeerkamers. Het initiatiefvoorstel daagt ontwikkelaars en woningcorporaties uit om hier invulling aan te geven.

Wooncoöperaties

Verder draagt het initiatiefvoorstel het college op om in deze bestuursperiode tenminste drie kavels aan te wijzen voor ontwikkeling door drie wooncoöperaties, met in totaal tenminste zestig blijvend betaalbare woningen. Daarvoor heeft het college ook al drie ontwikkellocaties met gemeentegrond op het oog: Zwemmerslaan, Korte Verspronckweg en Delftplein. Er wordt door het college een voorstel uitgewerkt voor ondersteuning van (nieuwe) wooncoöperaties door !WOON of een gelijksoortige instantie, waarbij geadviseerd kan worden op thema’s als organisatie, financiering en ruimtelijke planvorming.

Zes partijen

Het initiatiefvoorstel is gemaakt door zes partijen. We vroegen veel Haarlemmers en experts om input op het voorstel en dat hebben we ook gekregen. Ook de input van het college en andere partijen is na bespreking in de raadscommissie zo goed mogelijk meegenomen. Het leidde tot een plan waar we erg enthousiast over zijn.

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen

Meer over Dion Heinis