Drempels weg voor schuldhulp

31 januari 2018

Onlangs verscheen een rapport van de Nationale Ombudsman over de toegankelijkheid van schuldhulpverlening. Haarlem heeft het goed voor elkaar, maar het eerste contact kan volgens ons toch nog beter. Reden voor ons om samen met GroenLinks vragen te stellen.

Op 19 januari 2018 heeft de Nationale Ombudsman het rapport ‘Een open deur‘ uitgebracht, waarin onderzoek is gedaan naar de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening. De Nationale Ombudsman ontving uit heel Nederland signalen dat de toegankelijkheid en de kwaliteit van de gemeentelijke schuldhulpverlening nog niet goed genoeg is.

In Haarlem is de situatie de afgelopen jaren sterk verbeterd in de afgelopen jaren, mede op initiatief van de PvdA.  De schuldhulp wordt individueel bekeken en er is geld uitgetrokken voor nieuwe vormen van hulpverlening. We denken dat het nog makkelijker moet worden om met de gemeente in gesprek te gaan over probleemschulden. Daarover gaan onze vragen.

De meeste mensen wachten lang met het zoeken van hulp. We vragen het college om het mogelijk te maken om dit ook telefonisch aan te vragen. Er zijn gemeenten waar iemand soms dezelfde dag nog op gesprek kan. Zo willen we het in Haarlem ook graag. Gewoon persoonlijk contact en het liefst bij iemand thuis, zodat je snel zeker kunt zijn van goede hulp.

Foto: CafeCredit on Flickr