Uitbreiding autoluwe binnenstad Haarlem
De fractie is blij dat dit college kiest voor fietsers, voetgangers en meer groen in de binnenstad. Hopelijk is dit een mooi opstapje naar een milieuzone in de binnenstad van Haarlem!
Sinds maandag 1 juli 2019 is de autoluwe binnenstad in Haarlem uitgebreid. Dat betekent dat er meer straten in de binnenstad van Haarlem autoluw worden en alleen toegankelijk worden voor fietsers, voetgangers en op sommige plekken ook snorfietsers. De fractie zet zich in voor een gezondere, verkeersveiliger, leefbaardere en meer groen stad en vindt het uitbreiden van het autoluwe gebied een goede zaak.
De Haarlemse binnenstad is druk en heeft veel nauwe en smalle straatjes. Dat betekent veel drukte en gevaarlijke situaties, waarbij fietsers en voetgangers constant moeten uitkijken voor langs rijdende auto en scooters. Daarnaast zijn al die auto’s geen mooi aangezicht in de historische binnenstad van Haarlem. Bovendien is ongewenst dat de hele dag bestelbussen en vrachtwagens de binnenstad in kunnen rijden. Door de uitbreiding van de autoluwe binnenstad krijgen voetgangers en fietsers minder met gevaarlijke situaties te maken. De luchtkwaliteit in de nu toegevoegde straten, zal verbeteren doordat het gemotoriseerde verkeer tot een minimum wordt beperkt.
Ondanks de grote voordelen zijn niet alle bewoners enthousiast. Er zullen ongeveer 130 parkeerplaatsen verdwijnen, waardoor zij verder van hun woning moeten gaan parkeren. Positief is dat er meer ruimte komt voor verbeteren van de Openbare Ruimte, voor onder andere groen. Binnenkort worden de bewoners door de gemeente uitgenodigd om samen na te denken over wat er in de plaats van de parkeerplaatsen kan komen.
Maar hoe zit het dan met de bewoners van de binnenstad en ondernemers die in de binnenstad wonen en ondernemen? Ondernemers kunnen dagelijks tussen 06:00 en 11:00 uur ’s ochtends hun winkels bevoorraden en bewoners van de binnenstad die een auto hebben kunnen hun auto tegen een gereduceerd tarief in een van de parkeergarages van Haarlem parkeren. Ook kan er een toegangspas worden aangevraagd om buiten de venstertijden toegang tot het autoluwe gebied te krijgen.
Waar nog wel goed over nagedacht moet worden, is hoe mindervaliden die de binnenstad willen bezoeken hun eindbestemming kunnen bereiken. Want zij moeten nu hun auto aan de rand van het autoluwe gebied parkeren en vanaf daar verder gaan zonder auto. Dat is uiteraard niet wenselijk en hier moet snel een oplossing voor gevonden worden. Wij gaan dit de komende periode bij de wethouder mobiliteit zeker aankaarten om zo tot een structurele oplossing te komen.
Mindervaliden die in het autoluwe gebied wonen, behouden in overleg met de gemeente een parkeerplaats dichtbij huis.
Matin Abbasi
Schaduwraadslid Beheer