Door Ienke Verhoeff op 27 september 2021

Tweedeling in de samenleving door invoeren coronatoegangsbewijs?

De Tweede Kamer heeft uitgebreid gedebatteerd over het versoepelen van de coronamaatregelen. Een aantal Haarlemse raadsleden had naar aanleiding van het kabinetsbesluit om de QR-code als toegangsbewijs te laten gelden voor horeca, evenementen en musea een extra raadsvergadering aangevraagd. De reden: er zou een tweedeling in de maatschappij ontstaan. Ze vroegen de burgemeester om het toegangsbewijs niet te handhaven in de horeca.

Ook al is de Haarlemse PvdA-fractie geen fan van het kabinetsbeleid ten aanzien van corona, het vragen om niet te handhaven op basis van een vermeende tweedeling in de maatschappij door het invoeren van de coronapas gaat wel erg ver. Immers, wie zijn nou echt de dupe van deze maatregel?

Natuurlijk is het lastig voor de horeca dat ze voor bezoekers binnen de app (of het papieren bewijs bij mensen die geen smartphone hebben) moeten controleren Gelukkig hebben zij het voordeel dat ze meer bezoek binnen mogen ontvangen dan tot voor kort en dat de terrassen niet onder de toegangscontrole vallen.

Evenementen, tentoonstellingen, uitgaansgelegenheden en musea mogen (met restricties) weer open. Dat is winst.

Als je jezelf om principiële redenen niet wilt laten vaccineren, dan is dat je goed recht. Maar het is een keuze. En elke keuze heeft gevolgen die je moet dragen. In dit geval wordt de pijn verzacht omdat er een alternatief is: Testen voor Toegang.

Wel jammer, dat het kabinet Testen voor Toegang heeft aanbesteed voor het hele land en gemeenten dus niets te zeggen hebben over waar die locaties zijn.

En dat nu ineens veel mensen zich toch maar laten vaccineren omdat ze willen feesten of naar de kroeg? Dat is geen reden om van “drang” te spreken. Als je principieel tegen vaccineren bent, dan ga je nu ook niet. Als je dacht, ik ga nog wel een keer, dan wordt je nu verleid toch maar snel te gaan.

Er zijn ook mensen die geen keuze hebben. Een groep die wel gevaccineerd is maar door medische omstandigheden toch kwetsbaar blijven en hun nabije omgeving. Door de gestegen vaccinatiegraad is die groep inmiddels ongeveer even groot als de principiële weigeraars.

De PvdA komt op voor de zwakkeren, dat zit in ons DNA. Wij kiezen er voor om de mensen die geen keuze hebben (en al anderhalf jaar opgehokt zitten) nu de kans te geven weer mee te doen in de samenleving. Immers, het risico op besmetting daalt voor jouw als kwetsbare, doordat ongevaccineerde en ongecontroleerde bezoekers niet bij je binnen in het restaurant of de kroeg mogen komen.

Deze mensen in de kou laten zitten vinden wij verwerpelijk. Niet handhaven zorgt dus juist voor een heel nare tweedeling. Gelukkig vindt een grote meerderheid in de raad dat ook.

Ienke Verhoeff

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik wil een bijdrage leveren aan uitwerking van de Ontwikkelzones, vol met woningen, waarvan veel sociale huur en voorzieningen die daar bij horen. Plannen waar wordt voorgesorteerd op klimaatmaatregelen en veel groen rond en op de woningen.  Ook werk ik graag mee aan het inpassen van

Meer over Ienke Verhoeff