Start uitvoering Bomenplan Schalkwijk op 14 april en ecologischer maaibeleid vanaf dit voorjaar

8 april 2020

Bomenplan Schalkwijk:

De dinsdag na Pasen (14 april), start de eerste fase van uitvoering van het Bomenplan Schalkwijk. Bomenplan Schalkwijk beoogt in de komende jaren alle Schalkwijkse bomen die aan het eind van hun levensduur zijn, te vervangen met diversere aanplant (dan alleen de wilgen en populieren, destijds aangeplant als snelgroeiers in de nieuwe Schalkwijkse buurten).

Het Bomenplan Schalkwijk is voor een belangrijk deel het resultaat van participatie door 100 gelote Schalkwijkers. Deze vorm van participatie werd geinitieerd door o.a. de PvdA, in de vorige bestuursperiode. Afgelopen najaar steunde een meerderheid van de huidige Raad echter een motie die de wethouder verzocht om het vervangingsplan voor 100 van de slechtste populieren (de eerste fase van het uitvoeringsplan die van start zou gaan) opnieuw te bekijken, met behulp van een (andere) deskundige. De PvdA heeft deze motie als enige raadsfractie niet gesteund: wij stelden ons op het standpunt dat de participatie door de bewoners zoveel mogelijk gestand moest worden gedaan, en niet moest worden “overgedaan door de Raad”. Dit standpunt werd geapprecieerd door de Haarlemse Participatieraad, die de Raad gevraagd en ongevraagd van advies mag dienen. De Participatieraad heeft de Raad verzocht om met Schalkwijkers in gesprek te gaan, bijv. door middel van een “Stadsgesprek”, om uit te leggen waarom zij ervoor kozen om de participatie niet (geheel) gestand te doen. Dit (digitale, gezien de huidige coronacrisis?) gesprek heeft tot op heden niet plaatsgevonden (20200179320 Brief namens st. Stadsgesprekken over burgeradvies bomen in schalkwijk. Bewoners informeren over afwijkend besluit).

De eerste stap van het Bomenplan bestaat uit de kap van 46, sinds de herfst rose gemarkeerde populieren, en snoei, in plaats van kap, van 50 andere populieren (waarmee het risico op takbreuk/ onveilige situaties zo klein mogelijk gehouden moet worden).

Komend najaar (in het boomplantseizoen, na voorjaar/zomer) zullen er 90 nieuwe bomen worden teruggeplaatst in Schalkwijk. Het herplant-plan, en mogelijkheden voor participatie daarbij door Schalkwijkers, is nog niet gereed.

Aanpassing maaibeleid naar ecologischer beheer:

Het College heeft afgelopen week een nota vastgesteld met betrekking tot een ecologischer uitvoering van het maaibeleid.

De PvdA is blij dat er, na de komst van een nieuwe stadsecoloog (als gevolg van een breed gesteunde motie van de Raad), nu ook een ecologischer maaibeleid komt. We zullen letten op een goede monitoring, zodat de Raad inzicht krijgt in de mate waarin dit beleid leidt tot een daadwerkelijke verbetering van de Haarlemse biodiversiteit.

Een deel van de Haarlemse velden, bermen en oevers zal, met ingang van dit voorjaar, minder en later worden gemaaid, ten behoeve van meer stadsnatuur.

De Haarlemse biodiversiteit (insecten, en daardoor ook vogels) moet meetbaar en zienderogen toenemen over de komende jaren, door hoger gras, gemengd met bloemen en kruiden.

Deze aanpassing in het maaibeleid heeft gevolgen voor de gebruiks- en beeldwaarden (“verwilderde” bloemen, kruiden en vlindergrassen, i.p.v. kort gemaaide veldjes) van een deel van het Haarlemse openbare groen.

De aanpassingen in maaibeleid zullen daarom goed worden gemonitord en geëvalueerd met o.a. de groene belangenorganisaties uit de stad, en de wijkraden.

Het aangepaste ecologisch beheer betreft alleen specifieke gebieden van de stad – uiteraard zullen er naast ecologische bermen en oevers voldoende veldjes beschikbaar blijven voor spel en recreatie.

PvdA Haarlem

Isabelle Wisse