Door op 8 oktober 2013

PvdA wil voortijdig schoolverlaten voorkomen

Voortijdig schoolverlaten is een groot maatschappelijk probleem. Leerlingen die zonder diploma van school gaan, hebben meer kans om werkloos of arbeidsongeschikt te worden. De kans dat uitvallers in de criminaliteit belanden is ook groter. We hebben er dus alle belang bij om voortijdig schooluitval te voorkomen en te bestrijden.

PvdA-raadslid Moussa Aynan: ‘Als we naar de cijfers van leerplicht kijken zijn er twee dingen die opvallen. Iets meer dan de helft van  de schooluitval doet zich voor in Haarlem-Oost en Schalkwijk, terwijl er maar eenderde van de leerplichtige kinderen woont. Het MBO en VMBO nemen tezamen tweederde van de schooluitval voor hun rekening.’ Het initiatiefvoorstel van de PvdA ‘Niet afhaken, maar afmaken’ vraagt het college van B&W concrete maatregelen uit te werken om schooluitval efficiënter aan te pakken.

Aynan: ‘We vragen het College zich daarbij op drie zaken te concentreren. Ten eerste moet alles gezet worden op het voorkomen van schooluitval. Ouders met kinderen met een taalachterstand willen we stimuleren vaker gebruik te maken van de peuterspeelzalen. Spijbelaars moeten direct aangesproken worden. De school of leerplichtambtenaar dient erop af te gaan en geen brief of mail te sturen. Ten tweede vragen we de focus op Haarlem-Oost en Schalkwijk te leggen omdat het aantal voortijdige schoolverlaters hier oververtegenwoordigd is. Ten derde verwachten we meer aandacht voor het MBO en VMBO omdat tweederde van de uitval zich hier voordoet.’ Het initiatiefvoorstel wordt in de week van de opvoeding aangeboden. Dit is niet voor niets; spijbelen en schooluitval  heeft ook met de opvoeding thuis te maken.