Door Privé: Marceline Schopman op 29 november 2013

Petje op, petje af voor de KinderUniversiteit

De KinderUniversiteit Haarlem biedt kinderen (11-13 jaar)  waarvan het aanwezige talent  te weinig aangespoord wordt,  een extra kans op een succesvolle toekomst. Drie jaar lang volgen deze leuke en gemotiveerde kinderen heel trouw iedere zondag uitdagende en aanvullende lesprogramma’s. Niet schools, maar lekker praktisch en actief.

Fractieleden van de PvdA Haarlem werken hier al vele jaren met veel enthousiasme aan mee door het geven van een ‘politieke les’ in november.

‘Wie mogen stemmen bij de verkiezingen? Hoeveel raadsleden zijn er in Haarlem? Wanneer zijn de gemeenteraadsverkiezingen?  En wie  is nu eigenlijk de baas in de gemeente; de burgemeester of  de gemeenteraad ? Met veel enthousiasme werden door de kinderen van de KinderUniversiteit  allerlei quizvragen beantwoord door hun  petje op of  petje af te zetten. De score werd bepaald door pepernoten. En reken maar dat die berg pepernoten gestaag groeide.

Daarna mochten de kinderen zich buigen over de vraag welke politieke partijen er allemaal zijn; zijn het linkse-, rechtse- of middenpartijen en wat is nou eigenlijk ‘links’ en ‘rechts’ in de politiek? Een interessant signaal naar de landelijke politiek is dat de kinderen  de PvdA links van het midden plaatsten, samen met het CDA.

Na uitleg over hoe je raadslid kan worden en wat je dan allemaal doet ,werd het hoog tijd het raadslidmaatschap eens door de kinderen  in de praktijk te laten brengen. De kinderen werden ingedeeld in drie politieke partijen; de jeugdpartij; de ouderenpartij en de winkelierspartij. Na eerst hun standpunten te hebben bedacht, gingen ze vol passie en veel originaliteit het debat met elkaar aan in de vergaderzaal.  Het ging over een voorstel van de ‘wethouder’ om een speelplein in te richten in de wijk. Er werd geargumenteerd, geïnterrumpeerd, geschorst, onderhandeld en uitgeruild. Resultaat; de ‘wethouder’  beloofde het plan aan te passen op basis van de door de partijen  gedane goede suggesties. De stemming was letterlijk en figuurlijk unaniem positief.  Na uitreiking van de oorkondes en zakjes geld (weliswaar van chocolade) namen de kinderen afscheid. Het zal ons niets verbazen wanneer een aantal van hen over een jaar of zes onze gemeenteraad komt versterken. We zien er naar uit.

Petje af voor alle kinderenen de medewerkers van de KinderUniversiteit!

Privé: Marceline Schopman

Geen Haarlemmer is gelijk, maar iedereen heeft  wel recht op gelijke kansen of je nu links of rechts van het Spaarne woont. Om dat samen te bewerkstelligen, ervoor te knokken en wat behaald is te bewaken, is sociaal en democratisch!

Meer over Privé: Marceline Schopman