Door Artie Ramsodit op 24 januari 2014

Levende winkelgebieden voor sterke wijkeconomie

Hoe is de situatie van de Haarlemse winkelstraten? Wat kunnen de lokale winkeliers en politici doen om de crisis én het internet-winkelen het hoofd te bieden? Deze vragen stonden centraal op woensdag 22 januari in het Debatcafé in de Pletterij. De PvdA heeft hier een duidelijke visie over.

Vertegenwoordigers van de winkeliers in Schalkwijk, Marsmanplein, Amsterdamse Straat, de Cronjé en de Rijksstraatweg gaven aan wat ze verwachten aan ondersteuning. Opvallend positief was de tevredenheid van de ondernemers aan het Marsmanplein. Dit herken ik ook vanwege onze gesprekken met bewoners in Delftwijk tijdens  PvdA in de buurt een paar weken terug.

Aan de andere kant werden in het debat de raadsleden bevraagd: wat kunnen jullie betekenen voor de Haarlemse winkeliers? De PvdA stelt in het verkiezingsprogramma de sterke stad centraal. Daarvoor is stimulering van de wijkeconomie nodig. Winkelgebieden in de wijk hebben daarbij een belangrijke sociale en economische rol.

Het winkelen verandert en dat betekent dat de gemeente creatief moet meewerken aan het herbestemmen van leegstaande panden en zich moet inzetten voor het toevoegen van voorzieningen en functies in het winkelgebied. Zoals zorgvoorzieningen voor ouderen (bijvoorbeeld fysiotherapie) en jongeren (kinderopvang, huiswerkbegeleiding). Bij de nieuwe functies kunnen buurtbedrijven een belangrijke dienstverlenende rol vervullen. Bijvoorbeeld als het gaat om kleine klussen zoals reparaties.

Artie Ramsodit

“Sociaal-democratie in Haarlem is  voor mij een ongedeelde stad. Gelijke kansen voor onderwijs, werk en wonen  voor iedere Haarlemmer. Een sociaal vangnet voor iedereen die dat nodig heeft. Samenleven in gezonde en veilige wijken.” kandidaat 4 GR2014 “Inmiddels ben ik bijna vier jaar raadslid. Het is een eer om dienstbaar te zijn aan Haarlem als

Meer over Artie Ramsodit