Door Ienke Verhoeff op 24 april 2023

De Oostpoort: een nieuwe buurt gaat zichtbaar worden

Rondom station Haarlem-Spaarnwoude komt de nieuwbouwontwikkeling Oostpoort. Eind maart is de ontwikkelstrategie voor dit gebied vastgesteld. De ambitie is om een kwalitatief hoogwaardig woon- en werkmilieu te realiseren, waarbij duurzaam en groen ontwikkelen de basis is. De in 2016 vastgestelde ontwikkelvisie Oostpoort is uitgangspunt.

Voor het deel “Hart voor Oostpoort” heeft het Rijk eind 2021 € 6,46 miljoen toegekend, met als voorwaarde dat binnen drie jaar na toekenning de bouw van in totaal 1000 woningen start. Ook is een eis, dat een groot deel sociaal wordt gebouwd. Deze beide doelen kan Haarlem halen.

• Het woningbouwprogramma kent 40 % sociale huur, 40 % midden duur en 20 % duur.
  • “Blok F” (het zuidoostelijke hoekje) kan de deadline van “start bouw” halen.

In de Raad van april is het bestemmingsplan voor blok F, gewijzigd naar wonen. De PvdA heeft duidelijk aangegeven, dat wij het belangrijk vinden dat op onze eigen grond, de positie van de corporaties goed is geregeld. Dat past ook goed bij het gewenste programma met minimaal 50% sociaal, aangevuld met middel dure woningen.

In dezelfde raad is de ontwikkelstrategie voor het Hart van Oostpoort vastgesteld. Om te zorgen dat met de huidige personeelskrapte het haalbaar is om binnen tien jaar na toekenning van de rijksbijdrage het hele plan te realiseren, is gekozen om te werken met concessies. De fractie vindt dit een lastig punt. Immers niet de gemeente, maar de concessiehouder is verantwoordelijk voor de grondexploitaties. De markt is aan zet. Dat beperkt de risico’s bij tegenvallers, maar als de tegenvaller erg groot is (denk aan een recessie), dan ligt de bal toch meestal bij de gemeente. Omdat in tijden van recessie de gemeente beurs ook dun is, kan dit effect hebben op het programma.

Wij hebben onze zorgen gedeeld. Onze wethouder Floor kwam met de toezegging dat voordat een concessie naar de markt gaat, het stuk in de Raad wordt besproken. Mocht voor gunning de markt veranderen, dan kan de gemeente alsnog zelf ontwikkelen. Gestart wordt met het noordelijke deel.

De infrastructuur wordt wel door de gemeente in eigen hand gehouden.

Voor de fractie is bij de verdere uitwerking van groot belang, dat er voor fietsers en voetgangers een ongelijkvloerse kruising komt onder het spoor door. Bij voorkeur wordt dit gecombineerd met de toegang tot het station. We willen voorkomen dat in plaats van één nieuwe buurt, er een buurtje komt “wonen op een industrieterrein” zonder goede band met het zuidelijk deel. Fietsers acht meter hoog over het spoor laten fietsen, vergt een hele lange aanloop. Dat mag je de nieuwe bewoners niet aandoen. Niet iedereen heeft een elektrische fiets.

Ienke Verhoeff

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik wil een bijdrage leveren aan uitwerking van de Ontwikkelzones, vol met woningen, waarvan veel sociale huur en voorzieningen die daar bij horen. Plannen waar wordt voorgesorteerd op klimaatmaatregelen en veel groen rond en op de woningen.  Ook werk ik graag mee aan het inpassen van

Meer over Ienke Verhoeff