Door op 30 januari 2014

Betaalbaar wonen voor álle Haarlemmers

De PvdA wil dat wonen in Haarlem betaalbaar blijft voor álle Haarlemmers, niet alleen voor mensen met een hoog inkomen. Daarom willen wij ook komende jaren voldoende betaalbare woningen blijven bouwen. Van alle nieuwbouw moet tenminste 30 procent uit sociale huur- en koopwoningen bestaan.

VVD, D66 en CDA zeggen donderdag 30 januari in het Haarlems Weekblad het eens te zijn met de stelling dat er in Haarlem vooral (middel)dure woningen moeten worden gebouwd. De PvdA is het hier niet mee eens. Natuurlijk is het goed dat er ook duurderde huizen worden gebouwd, maar betaalbaar bouwen blijft nodig. Door alleen nog duur te bouwen jagen we leraren, politieagenten en startende ondernemers de stad uit. Lagere en middeninkomens zijn immers vaak aangewezen op sociale woningbouw of goedkope starterswoningen.

De PvdA wil geen Haarlem dat onbetaalbaar wordt voor gewone Haarlemmers. Daarom willen wij dat van alle nieuwbouw tenminste 30 procent bestaat uit sociale woningbouw. Daarnaast willen we afspreken dat er tenminste 10 procent extra middeldure huurwoningen worden aangeboden. Wij streven daarbij naar gemengde wijken. Daarom is de PvdA ook tegen grootschalige verkoop van sociale huurwoningen in wijken waar al weinig sociale woningbouw is. Wij zetten onze sociale woningbouw niet in de uitverkoop.

facebook wonen kl 1