Door Artie Ramsodit op 4 juli 2013

Afspraken tussen gemeente en woningcorporaties

Deze week bespreekt de raad het Lokaal Akkoord waarin afspraken staan over sociale woningbouw in Haarlem. Het is mooi dat de gemeente hier met de woningcorporaties afspraken over heeft kunnen maken, zeker in deze turbulente tijden.

Het Lokaal Akkoord geeft natuurlijk niet alleen de visie en wensen van de gemeente weer, maar ook die van de corporaties. In dat licht bezien vinden we de uitkomst positief. Wel hadden we graag hardere afspraken gehad, bijvoorbeeld over het aantal woningen voor middeninkomens.

In het akkoord staat dat van de woningen in Haarlem dertig procent sociale woningbouw moet zijn. Daar hadden we graag de norm van tien procent voor de middeninkomens aan toegevoegd.” Voor mensen met een inkomen tot 40.000 euro heeft Haarlem weinig huur- en koopaanbod. “ Zij verdienen net te veel voor een sociale huurwoning en net te weinig om iets te kunnen kopen. Daardoor blijven ze in een sociale huurwoning ‘hangen’ en komt de beschikbaarheid van die woningen onder druk te staan. We vinden het daarom heel belangrijk om dit scheefwonen aan te pakken.”

Eén manier is om te zorgen dat de huren van de middeldure woningen van de corporaties niet te hoog worden. Samen met onder andere GroenLinks hebben we bij de behandeling van de Woonvisie een amendement ingediend om de maximale huur voor deze woningen te verlagen van 900 naar 800 euro. Een andere manier is om te zorgen dat een koophuis binnen handbereik komt, via bijvoorbeeld de Startersregeling, de kavelwinkel en door betaalbare cascowoningen aan te bieden.

Artie Ramsodit

“Sociaal-democratie in Haarlem is  voor mij een ongedeelde stad. Gelijke kansen voor onderwijs, werk en wonen  voor iedere Haarlemmer. Een sociaal vangnet voor iedereen die dat nodig heeft. Samenleven in gezonde en veilige wijken.” kandidaat 4 GR2014 “Inmiddels ben ik bijna vier jaar raadslid. Het is een eer om dienstbaar te zijn aan Haarlem als

Meer over Artie Ramsodit