Door op 25 juni 2015

De botte bezuinigingsbijl van SP en VVD

Haarlem moet nog eens 7,5 miljoen euro per jaar extra bezuinigen, om zo de schuld sneller af te lossen. Dat opmerkelijke voorstel deed SP-fractievoorzitter Frits Garretsen deze week samen met VVD en Hart voor Haarlem bij behandeling van de Kadernota 2015. Maar wat zou dat betekenen voor Haarlem?

SP, VVD en Hart voor Haarlem noemen in hun voorstel een aantal bezuinigingsmogelijkheden. Ten eerste wil men bezuinigen op nieuw beleid. Daardoor zal er minder geld beschikbaar zijn voor veiligheid, jeugd, sport, duurzaamheid en fietsen. Ten tweede wil men het beleid voor stedelijke vernieuwing schrappen. Dit geld is met name bestemd om sociale woningbouwprojecten mogelijk te maken. Ten derde wil men investeringen doorlichten op nut en noodzaak. Dat is altijd goed, maar om daar structureel op te bezuinigen zal er fors moeten worden geschrapt in onderhoud en schoolgebouwen.

En tenslotte wil men opnieuw kijken naar de takeninventarisatie uit 2014. Een groot deel van de voorstellen daaruit is opgenomen in het coalitieakkoord en daarmee in de Kadernota. Maar er zou meer kunnen worden bezuinigd. Maar welke mogelijkheden zijn er dan nog over? Bezuinigen op welzijn en zorg, bezuinigen op veiligheid, het sluiten van bibliotheken, stoppen met schoolzwemmen, sluiten van de Philharmonie, stroppen met subsidies voor amateurkunst en cultuureducatie, een (nog) lager kwaliteitsniveau voor onderhoud van de openbare ruimte, beperken van het minimabeleid en bijzondere bijstand en versoberen van de schuldhulpverlening. Allemaal maatregelen waar de SP – en soms ook de VVD – zich tot nu toe fel tegen heeft verzet.

De PvdA kiest voor een evenwichtig beleid, waarbij we de financiën op orde brengen en de schuld verlagen, maar tegelijkertijd de stad sociaal houden. Tot nu toe vonden we daarbij de SP aan onze zijde, maar helaas moet ik constateren dat de SP zich heeft laten verleiden door oppositievriend VVD om toe te treden tot het kamp van botte bezuinigingen. Hoe noemt Emile Roemer dat ook alweer altijd? De stad kapot bezuinigen.

Ik daag de SP en VVD uit om boter bij de vis te geven. Kom na de zomer met een pakket van 7,5 miljoen aan extra bezuinigingen. Dan zullen we zien dat nog eens 7,5 miljoen extra bezuinigen niet kan zonder te schrappen in geld voor minimabeleid, onderwijs, zorg en sociale woningbouw. En dan kan de SP kiezen: kiest ze met de PvdA voor een sociale stad, of met de VVD voor de botte bezuinigingsbijl?