Wonen met afstand hét thema van de komende gemeenteraadsverkiezingen

15 oktober 2021

Wonen met afstand hét thema van de komende gemeenteraadsverkiezingen

Vorige maand riep PvdA Haarlem alle Haarlemmers op om mee te denken met het nieuwe verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. Binnen drie weken vulden 370 Haarlemmers de vragenlijst in. Van de deelnemers stemde 64% sinds 2010 al één keer of vaker op PvdA, 35% deed dit niet en 1% wilde het niet zeggen. De enquête was bedoeld om de ideeën in het verkiezingsprogramma te testen en te verbeteren.

We vroegen Haarlemmers naar het belangrijkste thema voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Met afstand (45%) is Wonen het belangrijkste thema en gevolgd door Duurzaamheid (14%) . Bij niet-PvdA-stemmers kwam het thema Veiligheid op een duidelijke tweede plaats.

Wonen

De PvdA wil de Haarlemse bouwambitie verder verhogen: van 8.000 woningen naar 10.000 woningen voor 2030. In de hele stad willen we betaalbare woningen toevoegen, maar waar leggen we de accenten? We vroegen waar de 10.000 woningen erbij moeten komen: binnen de stad of aan de randen van de stad. De meeste deelnemers hebben een voorkeur voor het laatste. Deelnemers wijzen erop dat zij de stad nogal vol vinden. Tegelijk lichten veel deelnemers toe dat we juist zuinig moeten zijn op groen en de buitengebieden.

Met de stelling dat sociale huur ook toegankelijk moet zijn voor middeninkomens die zich niet kunnen redden in de vrije markt was een ruime meerderheid het eens. Veel deelnemers vroegen aandacht voor de benarde posities van middeninkomens. Wel wijzen deelnemers erop dat de toegang voor middeninkomens nog verder ten koste kan gaan van de positie van lage inkomens. Dat is voor de PvdA een extra reden om nog veel meer sociale huurwoningen te bouwen.

Duurzaamheid

De Europese Unie heeft als doel gesteld om in 2030 55% minder CO2 uit te stoten dan in 1990. Wij vroegen aan deelnemers hoe wij ons in Haarlem tot dit doel zouden moeten verhouden. In de vraagstelling maakten we al duidelijk dat we niet voor minder dan 55% willen gaan. Als het gaat om duurzaamheid zijn Haarlemmers ambitieus. Maar een kleine minderheid van 16% vindt dat Haarlem minder moet doen dan de doelstelling van de Europese Unie. De meerderheid vindt dat het volgen van de EU-doelstelling voldoende is en 35% wil meer of veel meer doen dan EU-doelstelling. Bij Haarlemmers jonger dan 40 jaar wil 45% meer of veel meer doen. Er werd ook nadrukkelijk gepleit om nu aan de slag te gaan! Dit pleidooi neemt de PvdA ter harte.

Met de stelling dat Haarlem binnen de gemeentegrenzen ruimte moet maken voor windmolens was 27% het oneens en 21% het eens. Opvallend is dat hier niet-PvdA stemmers explicieter zijn en het er vaker helemaal mee oneens zijn. Maar ook opvallend is dat de respondenten jonger dan 50 jaar over het algemeen het er wél mee eens zijn. Sommige deelnemers lichten toe dat de bebouwde omgeving en windmolens niet samengaan, maar anderen vinden dat het in de buitengebieden (en met name op Schoteroog) wel kan.

Voor de PvdA is sociale rechtvaardigheid de basis van elke duurzaamheidsaanpak. We waren daarom ook blij om te zien dat 79% van de deelnemers vinden dat de gemeente bij de verduurzaming meer rekening moet houden met energiearmoede.

Ongelijke kansen

De PvdA wil met het verkiezingsprogramma ongelijke kansen aanpakken. We vroegen Haarlemmers of de gemeente de lokale belastingen mag verhogen om meer te doen tegen kansenongelijkheid. Van de deelnemers is 44% is het hier mee eens of helemaal mee eens en 33% niet. Opvallend is dat PvdA-stemmers positiever zijn: 56% is het ermee eens of helemaal mee eens dat de lokale belastingen worden verhoogd om meer te doen tegen kansenongelijkheid.

Tot slot

De programmacommissie gaat aan de slag met de waardevolle input van alle deelnemers en verwerkt de resultaten in een concept-verkiezingsprogramma. We zien dat er veel draagvlak is voor een sociale gemeente die doorpakt. Het verkiezingsprogramma wordt op 15 december door de leden van de PvdA vastgesteld. De uitkomsten van de enquête zijn te lezen in dit rapport.