Door Maarten Wiedemeijer op 18 februari 2024

Waarom de PvdA vóór de Nota Uitwerking Parkeerregulering is

Op 6 maart is er in Haarlem een referendum over de Nota Uitwerking Parkeerregulering. De Nota is een uitwerking van het vastgestelde Mobiliteitsbeleid door de gemeenteraad op 23 september 2021. In het Mobiliteitsbeleid zijn afspraken gemaakt hoe we een groeiende stad aantrekkelijk en bereikbaar houden. De Nota gaat over het invoeren van betaald parkeren in 11 wijken, investeringen in parkeergarages en deelmobiliteit en het beperken van het aantal uitgegeven vergunningen per wijk. De PvdA Haarlem is vóór de Nota Uitwerking Parkeerregulering en kiest hiermee voor woningzoekenden, leefbare wijken en een openbare ruimte voor alle Haarlemmers.

De noodzaak

De parkeerproblemen zijn groot in Haarlem. Er zijn ongeveer 70.000 auto’s in Haarlem op 60.000 (legale) parkeerplekken. En dan willen we ook nog 10.000 woningen extra bouwen om de wooncrisis aan te pakken. De laatste twintig jaar steeg het aantal auto’s veel sneller dan het aantal inwoners: in 2000 waren er ongeveer 54.000 personenauto’s. Dat is een toename van ongeveer 30%, terwijl het aantal inwoners maar met 10% toenam. Uiteindelijk kan de ruimte maar één keer verdeeld worden. Daarom moeten moeilijke keuzes worden gemaakt.

De PvdA is voorstander van het beperken van de auto in wijken met een hoge parkeerdruk. We kiezen vóór de woningzoekende en voor méér betaalbare woningen. Die woningen kunnen alleen worden gebouwd als we het autogebruik in Haarlem afremmen. Jonge Haarlemmers die nu noodgedwongen nog bij hun ouders wonen hebben straks méér kans op een woning. We kiezen vóór leefbare wijken. Straks hoef je minder rondjes te rijden om een parkeerplek te vinden in je eigen wijk en dat is ook wenselijk voor Haarlemmers met een auto. We kiezen vóór een toegankelijke openbare ruimte, waar elke Haarlemmer normaal over straat kan. Haarlemmers kunnen nu vaak niet goed over de stoepen omdat hier niet genoeg ruimte is. Haarlemmers met een beperking, of Haarlemmers met een rollator of een kinderwagen zijn hier de dupe van.

Dit is allemaal niet mogelijk zonder het autogebruik te beperken in wijken met een hoge parkeerdruk. Dan is er namelijk geen ruimte voor de bouw van 10.000 woningen en geen ruimte om normaal over straat te gaan. Een keuze tégen de Nota Uitwerking Parkeerregulering bij het referendum is een stem tegen woningzoekenden, tegen leefbare wijken en tegen een openbare ruimte voor alle Haarlemmers.

Waar gaat de nota over?

De Nota Uitwerking Parkeerregulering gaat niet alleen over betaald parkeren. Er komt ook een maximum aan het aantal vergunningen dat wordt verleend per wijk. Dit gebeurt op een sociale manier: de eerste vergunning wordt altijd verstrekt. Er wordt geïnvesteerd in deelmobiliteit en in extra parkeerplekken (parkeergarages) in buurten met een torenhoge parkeerdruk. Het is daarmee een afgewogen pakket aan maatregelen dat goed is voor Haarlem.

Is daarmee alles geregeld? Nee, bij de behandeling van de Nota zijn er moties aangenomen die nog verdere oplossingen vragen voor invoering in de 11 wijken. Zoals voor scholen, kinderopvang, zorginstellingen en sportclubs. Dat ligt nu allemaal stil omdat het college niet verder mag tot het referendum is geweest. De PvdA zet zich er voor in dat dit goed wordt uitgewerkt. We staan voor een sociale stad.

De PvdA ziet dat voor veel Haarlemmers de auto bittere noodzaak is. Ook hebben veel Haarlemmers het al lastig door de hoge kosten voor de boodschappen, huur en energie. Daarom is de eerste vergunning vriendelijk in prijs, zijn er ruime bezoekersregelingen en regelingen voor mantelzorgers. Haarlemmers kunnen gewoon normaal bezoek blijven ontvangen en je verjaardag vieren.

Inwoners van Haarlem worden onnodig bang gemaakt met onwaarheden in aanloop naar het referendum. Het invoeren van betaald parkeren gebeurt alleen in 11 wijken met een hoge parkeerdruk. Dat zijn wijken met een parkeerdruk boven de 85%. Boven die parkeerdruk ontstaat er volgens experts parkeer overlast. De PvdA is tegen het invoeren van betaald parkeren in héél Haarlem, maar dat is dan ook niet het voorstel. In de nodige buurten is de parkeerdruk relatief laag en is ingrijpen de komende jaren niet nodig. Zo ligt de parkeerdruk in de meeste wijken in Schalkwijk rond de 70%.

 

Het referendum is een instrument van inwoners van Haarlem, of u op 6 maart gaat stemmen is aan u. Indien de opkomstdrempel van 30% niet wordt gehaald is het referendum niet geldig. Daar boven is de uitslag wel geldig. In 2017 bij een vorig referendum over parkeren was de opkomst 17%.

Meer lezen over de Nota Uitwerking Parkeerregulering kan op: https://haarlem.nl/nota-uitwerking-parkeerregulering

Vragen kunt u stellen via [email protected]

 

Maarten Wiedemeijer

Maarten Wiedemeijer

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Het was een enorme eer om de afgelopen 4 jaar volksvertegenwoordiger te mogen zijn. In samenwerking met andere partijen hebben we veel mooie resultaten bereikt. Daar ga ik de komende periode met veel enthousiasme graag mee door. Zolang de wooncrisis en de klimaatcrisis niet zijn opgelost

Meer over Maarten Wiedemeijer