Door Timo Haver op 18 maart 2024

Vernieuwing van de Haarlemse riolering en de rioolheffing

Afgelopen maand kwam het College met het Plan Stedelijk Water. Dit gaat voor het grootste deel over de riolering. Verder gaat het over afwatering. Zoals we allemaal hebben gemerkt met de hoogwaterstanden in Nederland, hebben we te maken met winters waarin grote hoeveelheden water uit de lucht vallen. Dat water moet ergens naartoe. Deze hoeveelheden kunnen niet allemaal meer in het riool. Haarlemmers hebben last gehad van water in hun kelders. Verder zijn de Haarlemse rioleren zeer verouderd: sommige zijn wel 80 jaar oud.

Dit Plan Stedelijk Water zal verreweg het duurste plan van de periode 2022-2026 zijn: zo’n 83 miljoen euro. De rioolheffing zou voor dit plan met €150 (in een periode van 10 jaar) omhoog gaan.

Dit stelde onze fractie voor een moeilijk dilemma. Aan de ene kant zien we de noodzaak, moeten we een goed riool als basis bieden en willen we een riool dat klaar is voor de toekomst. Maar wat ons stak: de lasten zijn al zoveel gestegen: de boodschappen zijn duurder, de energierekening is gestegen, de huur en kosten voor vervoer stijgen. En dan zouden wij als stad de rioolheffing ook nog verhogen. €150 is voor sommige mensen ontzettend veel geld.

Daarom stelde de fractie twee moties op. De eerste motie riep op om te onderzoeken hoe we de rioolheffing kunnen koppelen aan de WOZ-waarde van iemands huis en om de rioolheffing te koppelen aan grootverbruikers. Door het te koppelen aan WOZ-waarde dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten. Grootverbruikers komt neer op bedrijven. De tweede motie riep het College op om te onderzoeken of het plan goedkoper kan. Bijvoorbeeld door goed te kijken naar de indeling van de plannen in de tijd en door het riool te combineren met andere werkzaamheden. Door deze maatregelen zou de rioolheffing voor minder draagkrachtigen zelfs kunnen dalen!

Na in de commissie ons standpunt goed duidelijk te hebben gemaakt en daarna bij andere partijen gelobbyd te hebben, zijn beide moties aangenomen. Hiermee konden we uiteindelijk toch met het Plan Stedelijk Water instemmen. We hebben afgewogen wat er moet gebeuren, maar we verliezen niet uit het oog wat dit betekent voor Haarlemmers en we kijken hoe Haarlemmers met lage- en middeninkomens kunnen worden ontzien bij lastenstijgingen.

Timo Haver

Wie ben ik? Ik ben 31 jaar en geboren en getogen in Haarlem-Noord. In mijn tienerjaren heb ik in Velserbroek gewoond. Aan de UvA heb ik Europese studies gestudeerd en momenteel ben ik als planner werkzaam in bibliotheek Zuid-Kennemerland. Daarnaast ben ik (het enige) commissielid van onze fractie. Een grote eer! Waarom heb ik voor

Meer over Timo Haver