Door Erica Bastiaans op 21 oktober 2023

Stadsgesprek Onderwijs

Het Lerarentekort, De Werkdruk, Onderwijsvernieuwing. Grote begrippen, met grote gevolgen voor kansenongelijkheid. Helaas ook moeilijk om er als raadslid grip op te krijgen.
We hebben regelmatig overleg met de schoolbesturen van het openbaar onderwijs, maar er zijn veel meer scholen in Haarlem. Bovendien willen we ook graag in gesprek met meer betrokkenen uit het onderwijs. Vandaar dat we (GL en PvdA) in mei in de commissie Samenleving hebben voorgesteld om een raadsmarkt over dit onderwerp te houden.

Op 17 oktober hebben leerkrachten, schooldirecteuren, PABO-docenten, lerarenopleiders, sociaal werkers en natuurlijk veel raadsleden informatie uitgewisseld, hun zorgen gedeeld en inspiratie opgedaan.
Op de vraag ‘als u denkt aan de gevolgen van problemen in het onderwijs, welke drie woorden omschrijven dan uw voornaamste zorgen’ kwamen vooral kansenongelijkheid, achterstanden, kwaliteitsverlies en minder werkplezier naar voren.
Na twee presentaties van vernieuwende oplossingen voor het tekort aan personeel gingen de deelnemers uiteen om hier verder over te praten. Op de vraag ‘welke oplossingsrichtingen geven aan uw tafel energie?’ kwamen o.a. als antwoorden ‘buiten de lijntjes kleuren, verbeteren begeleiden zij-instroom docenten, vorming IKC (integrale kind centra) stimuleren, coaches boventallig aannemen, gepensioneerde vakdocenten inzetten voor coaching startende docenten’.

Een aanbeveling voor de raadsleden is ‘organiseer structureel overleg met het onderwijsveld’, zorg voor woningen, kinderopvang en parkeervignetten, doe aan citybranding: wat maakt het aantrekkelijk om in Haarlem te werken. En ook ‘er werken betrokken ambtenaren in Haarlem. Een compliment waard’.

Kortom, het was een boeiende en geslaagde bijeenkomst. Binnenkort bespreken we de nieuwe Onderwijskansennota, dan zullen we zeker de informatie die is opgehaald kunnen gebruiken. De aanbeveling aan ons dat we moeten blijven overleggen met het onderwijsveld, geeft wel aan dat aandacht geven nodig en nuttig is. Op naar het volgende stadsgesprek!

Het Haarlems Dagblad maakte deze reportage over het stadsgesprek.

Erica Bastiaans

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Als lid van de commissie Samenleving ben ik woordvoerder op Onderwijs en Maatschappelijke Ondersteuning Na 1,5 jaar in de raad is mijn motivatie nog steeds: kinderen in Haarlem een goede start geven. Eerlijke kansen creëren voor alle kinderen en ouders daarbij betrekken. Het mag niet uitmaken

Meer over Erica Bastiaans