Door op 24 mei 2013

Samen maken we Haarlem veiliger

Elke week komen in de rubriek ‘Raad en Daad’ in de Stadskrant twee raadsleden aan het woord over een bepaald thema. Deze week vraagt de Stadskrant Sibel Özogul (SP) en mij hoe we Haarlem veilig houden in een tijd van bezuinigingen. De PvdA wil dat samen met de Haarlemmers doen.

Jeroen Fritz (PvdA):

Haarlem is één van de veiligste grotere steden in Nederland. De PvdA wil dat graag zou houden. Tegelijkertijd zien we dat er ook nog wel wat valt te verbeteren. Zo zijn er bijvoorbeeld in Schalkwijk veel problemen met criminele jongeren en woninginbraken, ondervinden delen van het centrum veel uitgaansoverlast en worden de aanrijtijden van de brandweer niet overal gehaald.

In financieel krappe tijden moeten we op zoek naar creatieve oplossingen die de veiligheid vergroten en niet teveel geld kosten. Dat vraagt niet alleen iets van politie, handhavers, brandweer en ambulancepersoneel, maar ook van de Haarlemmers zelf. Zij kunnen helpen om hun eigen wijk veilig te houden, bijvoorbeeld door meer te doen aan brandpreventie of samen met de buren een oogje in het zeil te houden.

Gelukkig zien wij in onze stad al heel veel goede voorbeelden. Zo zijn er in Schalkwijk buurtvaders actief, die optreden tegen jongerenoverlast. In de binnenstad werken horeca, politie en bewoners samen in sus-teams, die met succes de uitgaansoverlast verminderen.  En in verschillende straten zorgen bewoners er samen voor dat hun woning brandveilig is en voldoet aan het Politiekeurmerk Veilig Wonen. De PvdA wil dit soort goede initiatieven verder stimuleren, want alleen samen kunnen we Haarlem nog veiliger maken.