24 september 2021

Totaalverbod op het afsteken van consumentenvuurwerk

Gisteravond heeft de gemeenteraad de nieuwe APV van Haarlem vastgesteld. PvdA diende samen met GroenLinks een amendement in voor een totaalverbod op het afsteken van consumentenvuurwerk in Haarlem. Een verbod zonder uitzonderingen, die (wat de PvdA betreft) de handhaving alleen maar verder zouden bemoeilijken. Het amendement van PvdA/GL werd gesteund door CDA, SP, Actiepartij en de ChristenUnie.

Haarlem hoort hiermee bij een select groepje grote(re) steden dat een koploperspositie inneemt, in afwachting van een landelijk verbod op de verkoop en het afsteken van consumentenvuurwerk. Afgelopen jaar heeft burgemeester Wienen op verzoek van de gemeenteraad met de burgemeesters van omringende gemeenten de mogelijkheden verkent voor een regionaal vuurwerkverbod, ten einde een waterbed-effect bij Haarlem omringende gemeenten te voorkomen. Een regionaal vuurwerkverbod bleek helaas (nog) niet mogelijk.

De PvdA Haarlem staat voor een veilig en duurzaam Haarlem, met een jaarwisseling zonder oog- en handletsel, lucht- en bodemvervuiling, schade aan de openbare ruimte, of verstoren van dierenleven!