Haarlem meets Harlem
Ondernemerschap en startups stonden centraal tijdens de reis eind mei naar New York/Harlem met het thema ‘Haarlem meets Harlem’.
Wat hebben we nodig om onze Haarlemse economie en werkgelegenheid ook voor de komende 15 jaar verder te ondersteunen en welke initiatieven spelen daarin een rol? Neelie Kroes gaf bij het VNG congres begin juni als belangrijk argument: “Investeer in startups die met innovatieve ideeën en technologie oplossingen hebben voor de maatschappelijke problemen of uitdagingen van de toekomst.”
Dat was ook de reden dat ik meeging met de reis Haarlem meets Harlem, geïnitieerd door de Haarlemse onderneming Haarlemvalley.
Haarlemvalley, onder de bezielende leiding van de Haarlemse Valerie Vallenduuk en Melissa Oosterbroek, ging de samenwerking aan met Silicon Harlem. Met als doel leren van elkaar en kansrijke startups de mogelijkheid geven van elkaar te leren en om investeerders geïnteresseerd te krijgen in hun ideeën. Resultaat: een pitch event met zes pitchende startups, waaronder drie uit Nederland, voor een volle zaal met zo’n 200 investeerders en ander geïnteresseerden in Harlem, New York.
Tim de Kraker van startup BarDoggy heeft via Harlemvalley zijn eerste funding gekregen en met deze reis ook in Amerika voet aan de grond weten te krijgen. Tim maakt apparatuur waarmee je, als je een avondje uit bent, allemaal uittips op je smartphone binnenkrijgt. Op weg naar de luchthaven JFK kreeg hij in de taxi telefoon van het bedrijf Oak Beverages, een onderneming met 8000 horecalocaties, die met zijn dienst een pilot willen graag draaien. Prachtig resultaat!
De reis leverde niet alleen opdrachten voor onze Haarlemse startups op, maar ook inspiratie en contacten met Amerikaanse én Haarlemse ondernemers in New York.
Zo brachten we een bezoek aan Brooklyn bij Urban Future lab. De Nederlander Tim Kreukniet probeert vanuit daar de EVbox, een laadpaal voor een elektrische auto, in Amerika uit te rollen. En daarna vertelden twee initiatiefnemers van Rolling Orange Bikes (de uit Haarlem afkomstige Marc van der Aart en Stella Bronwasser) hun ervaringen met zaken doen op de Amerikaanse markt en de introductie van de fiets in New York.
Bijzonder is dat alle Nederlandse ondernemers aangeven het ondernemersklimaat in Nederland nu nog meer te waarderen. Amerika is bureaucratisch en niet transparant voor veel buitenlandse ondernemers.
We hebben er een mooie ervaring bij en Haarlem op de (internationale) kaart gezet. Haarlemvalley en Silicon Harlem gaan een flinke community opbouwen en zoals de Amerikaanse Boagart zei: “this could be the beginning of a wonderful friendship”.