Door Bowien Wegman op 5 november 2023

De Haarlemse raad gaat voor een inclusiever, transparanter en objectiever evenementenbeleid

In een recente raadsvergadering heeft de gemeente Haarlem belangrijke stappen gezet om haar evenementenbeleid aan te passen aan de behoeften van de huidige tijd. Tijdens de raadsvergadering is de ‘’startnotitie actualisering evenementenbeleid’’ aangenomen. Dit document vormt de basis voor het nieuwe evenementenbeleid wat nader uitgewerkt zal worden door het college. Tijdens de behandeling is een motie en een amendement ingediend en met succes aangenomen, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor een frisse benadering voor het evenementenbeleid.

In de startnotitie is aangeven dat de gemeente in 2025 geld wil vrijmaken voor het organiseren van een Pride. Het organiseren van een Pride in de stad getuigt van de inzet van Haarlem als regenbooggemeente en heeft de steun van de PvdA. Deze stap markeert een belangrijk moment in de acceptatie en viering van de lhbti+ community in Haarlem.

Tijdens de raadsvergadering benadrukte de PvdA het belang van het luisteren naar de wensen en behoeften van de inwoners en organisatoren van evenementen. In de startnotitie is vermeld dat er een participatietraject zal plaatsvinden met inwoners en organisatoren over het nieuwe beleid. Dit biedt de gelegenheid om gezamenlijk te bepalen welke richting het evenementenbeleid van Haarlem moet inslaan.

Nu de gemeente met inwoners en de organisatoren in gesprek gaan, leek het de PvdA verstandig om op basis van hun input afwegingscriteria op te stellen voor het subsidiëren van evenementen. In het huidige beleid staan al enkele criteria, maar de koppeling tussen deze criteria en de toekenning van subsidies is onduidelijk. Om die reden diende de PvdA de motie ‘’Welk evenement wil jij? De Haarlemse raad en inwoner aan het roer!’’ om naar aanleiding van het participatietraject een nieuw objectief en transparant afwegingskader met criteria op te stellen. Deze motie is gesteund door alle aanwezige raadsleden.

Een ander aandachtspunt dat tijdens de raadsvergadering aan bod kwam, was de onduidelijkheid omtrent bepaalde evenementen zoals de kerstmarkt. Deze evenementen ontbraken in de startnotitie, maar hebben wel invloed op de financiële keuzes die de raad maakt. Om deze onduidelijkheden aan te pakken, heeft de PvdA een amendement van D66 mee ingediend, welke is aangenomen.

Deze besluiten markeren een belangrijke verschuiving in het evenementenbeleid van Haarlem, met een grotere focus op de betrokkenheid van de gemeenschap, inclusie, en transparantie. De PvdA kijkt uit naar welke uitkomsten er uit het participatietraject komen en is benieuwd naar het definitieve evenementenbeleid.

Bowien Wegman

Waar zet je je voor in als raadslid? In de Commissie Samenleving draag ik mijn verantwoordelijkheid voor de portefeuilles inkomen en schulden en inclusie en diversiteit. Daarnaast ben ik actief in de Commissie Bestuur, waar ik de portefeuilles openbare orde en veiligheid, bestuurszaken en organisatie en dienstverlening beheer. Wat doe je in het dagelijks leven?

Meer over Bowien Wegman