Door Matin Abbasi op 26 januari 2024

De Europaweg gaat een zeer mooie metamorfose tegemoet!

Donderdag 25 januari 2024 heeft de gemeenteraad van Haarlem het definitief ontwerp Europaweg met een ruime meerderheid aangenomen. In dit ontwerp is er gekozen om de Europaweg te vergroenen en wordt er meer ruimte gegeven aan fietsers en voetgangers. Deze transformatie past goed in het beleid dat wij de afgelopen jaren hebben ingezet: een mobiliteitstransitie waarbij de focus ligt op voetgangers, fietsers en het OV en een vergroeningsslag van de stad. Zo houden we de stad niet alleen leefbaar en toegankelijk voor nu, maar ook voor onze toekomstige generaties.

In dit definitief ontwerp is het niet alleen bij mooie woorden gebleven, maar hebben we het voor elkaar gekregen om het beleid daadwerkelijk in actie om te zetten. Enkele mooie feiten en cijfers:

• Er is 10.000 vierkante meter aan groen bijgekomen;
  • Het aantal bomen neemt met 442 toe;
  • Er worden meerdere brede fietspaden aangelegd;
  • En er is een PvdA-motie aangenomen (mede-ingediend door de VVD, GroenLinks, D66, Actiepartij en CDA), waarin de wethouder Mobiliteit wordt gevraagd om het gesprek aan te gaan met de Vervoersregio Amsterdam om ervoor te pleiten om de bushalte voor buslijn 300 bij de Europaweg te behouden.

Waarom is de motie over de bushalte ingediend? Deze is ingediend omdat Connexxion heeft laten doorschemeren deze halte in de toekomst te zullen schrappen. De argumenten die gebruikt worden (de nieuwe mobilteitshub Haarlem Zuid is te dichtbij het ziekenhuis en de halte heeft geen constante toestroom van reizigers) vinden wij als fractie niet overtuigend genoeg om bezoekers van het ziekenhuis op een andere plek te laten uitstappen. Het mag duidelijk zijn dat bezoekers van een ziekenhuis vaak een medische aandoening hebben of slecht ter been zijn. Het is daarom onacceptabel om deze groep mensen ver te laten lopen om bij het ziekenhuis te komen als ze buslijn 300 hebben gepakt. De PvdA is daarom erg blij dat de gehele gemeenteraad deze motie gesteund heeft en hoopt dat deze motie en het definitief ontwerp Europaweg de wethouder gaan helpen om het gesprek met de Vervoersregio Amsterdam aan te gaan.

Al met al is de PvdA erg tevreden over dit ontwerp. Want zo zetten wij weer een stap in de goede richting in het vergroenen en leefbaar houden van onze mooie gemeente.

Afbeelding: uit het definitief ontwerp Europaweg

Matin Abbasi

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik vond het ontzettend leuk en eervol om de afgelopen jaren als Schaduwraadslid mij in te zetten voor de stad Haarlem. Ik heb in de commissie Beheer veel gesproken over vergroenen van onze gemeente, het stimuleren van het gebruik van de fiets en het OV en

Meer over Matin Abbasi