Door Dion Heinis op 20 januari 2024

Collegevragen over ingrijpen in de voedselomgeving tegen overgewicht

‘’Als er in een gebied heel veel ongezonde voedselaanbieders zijn, heeft dat een aantoonbare negatieve impact op de gezondheid van mensen die zich in die omgeving bewegen.’’ In een recent artikel op de website van Binnenland Bestuur leggen onderzoekers van diverse universiteiten uit dat in deze situaties de gemeente bij machte is om in te grijpen. Een meetinstrument in combinatie met het voorzorgbeginsel biedt een juridische basis om de voedselomgeving te reguleren.

Gezondheidsverschillen terugdringen

De gemeente Haarlem wil gezondheidsverschillen terugdringen. In het gezondheidsbeleid is voorgenomen om te investeren in interventies die inspelen op gezond eten. In lokale preventieakkoorden is de inzet op een gezond gewicht een belangrijk speerpunt geworden.

Schalkwijk Centrum

In het Preventieakkoord Schalkwijk is ‘’Gezond gewicht’’ één van de drie thema’s. Dat is maar goed ook, want 57% van de volwassenen en 21% van de kinderen in Schalkwijk heeft overgewicht. Hoe wrang is het dan dat juist in fase 1 van Schalkwijk Centrum extreem veel fastfoodzaken terecht zijn gekomen. Het gaat om MacDonald’s, Kenthucky Fried Chicken, Domino’s Pizza, New York Pizza, Halal Fried Chicken én Double FF. Misschien kunnen we beter opschrijven welke grote fastfoodketens niet in dit kleine gebied te vinden zijn. Het is belangrijk om dit soort voedselomgevingen gezonder te maken en om tegelijkertijd te voorkomen dat ongezonde voedselomgevingen ontstaan. De ruimtelijke ordening is wat PvdA Haarlem betreft onderbelicht in het preventieakkoord.

Geen afname, maar toename overgewicht

Als we zo doorgaan zal in Nederland het percentage mensen met overgewicht niet afnemen, maar juist toenemen. Dat blijkt uit een nieuwe berekening van het RIVM. Renger Witkamp, hoogleraar Voeding aan de Wageningen Universiteit, vertelde deze week aan het Parool dat om echt iets te bereiken drastische maatregelen nodig zijn, zoals het afremmen van de snackverkoop in de openbare ruimte.

Daarom stelden wij aan het college de volgende vragen:

1. Is het college het met ons eens dat ongezonde voedselomgevingen gezondheidsverschillen versterken?
  2. Kan het college op basis van data die al bekend zijn in kaart brengen welke gebieden als ‘gezond’ en ‘ongezond’ gekwalificeerd kunnen worden?
  3. Schat het college in dat de combinatie van een meetinstrument en het voorzorgbeginsel voldoende juridische houvast geeft om de voedselomgeving te reguleren?
  4. Vindt het college het net als wij zinvol om door een combinatie van een meetinstrument en het voorzorgbeginsel in ongezonde voedselomgevingen te interveniëren? En zo ja, is het college bereidt om dit ook te gaan doen, als aanvulling op het GALA-programma?

Over de antwoorden houden we je op de hoogte.

Dion Heinis, PvdA Haarlem

Sidney Visser, PvdA Haarlem

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen