Citymarketing: juist voor Haarlemmers
Op maandag 1 juni bracht de PvdA-fractie een werkbezoek aan de stichting Haarlem Marketing, die zich inzet om het imago van Haarlem te versterken.
Het werkbezoek vond plaats op rondvaartboot De Waterkoets van gastvrije schipper Jeroen. Al varend over het Spaarne bekeken we plekken die watertoerisme aantrekkelijk maken en spraken wij met citymarketing-directeur Esther Brasser en Leontien Splinter, hoofd communicatie van Haarlem Marketing over wat er goed gaat en waar nog kansen liggen voor Haarlem.
Haarlem Marketing richt zich niet alleen op (inter-)nationale toeristen en de zakelijke markt, maar ook op de Haarlemmers zelf. Zij zijn immers de ambassadeurs van de stad. De horeca, musea, evenementen en winkels maken van Haarlem een aantrekkelijke stad voor zowel bewoners als bezoekers. In de toekomst zullen er daarom ook gerichte bewonersactiviteiten worden georganiseerd.
Om nog meer bezoekers naar Haarlem te halen, wordt er intensief samengewerkt met andere steden in de metropoolregio Amsterdam. Het project Tulpomania is een goed voorbeeld van regionale samenwerking en wordt daarom de komende jaren herhaald.
Kansen om de citymarketing te versterken liggen er bijvoorbeeld in het verbeteren van de aanlegsteigers voor cruiseschepen en nieuwe activiteiten in de rustige maanden.
Het toerisme in Haarlem zit enorm in de lift. Dat biedt kansen voor ondernemers en levert banen op.
Elke maand bezoekt de PvdA-fractie een Haarlemse organisatie, bedrijf of bewonersinitiatief. Eerder dit jaar bezocht de fractie bijvoorbeeld de daklozenvoorziening van Stem in de Stad en bierbrouwerij Jopen in de Waarderpolder.