Door Privé: Marceline Schopman op 5 maart 2014

Zorgvuldigheid gaat voor snelheid in Cronjé

Voor de PvdA gaat zorgvuldigheid voor snelheid. Daarom kan de PvdA nog niet akkoord gaan met het experiment om weer auto’s toe te laten in de Cronjéstraat. Eerst moet er meer duidelijkheid komen over onder meer de duur van de proefperiode, de veiligheid en de toekomst van de huidige fietsenrekken en terrasjes.

Zoals in vele winkelstraten, hebben ook de winkeliers in de Haarlemse Generaal Cronjéstraat last van de crisis en het toenemende koopgedrag via internet. De winkeliersvereniging van de Cronjé verwacht dat hun omzet weer zal gaan stijgen door de auto niet alleen tot 11.00 uur en na 17.00 uur toe te laten, maar de gehele dag.

De afgelopen vier jaar heeft de PvdA meerdere bezoeken gebracht aan de Cronjé. We hebben gesproken met ondernemers, de winkeliersvereniging, omwonenden en klanten. Ook hebben we de toenmalig wethouder verzocht om een enquête en het organiseren van een workshop, omdat het een welles-nietes-spel bleef tussen de voor- en tegenstanders.

Om deze impasse te doorbreken en de ondernemers de kans te bieden waar ze om vragen in deze moeilijke tijd, is de PvdA bereid voor een proefperiode van een jaar de huidige autoluwe situatie op te heffen en na dat jaar de proef  te evalueren. Daarbij zou rekening worden gehouden met onder meer veiligheid voor fietsers en voetgangers, de luchtkwaliteit, bezoekerstevredenheid en omzetcijfers.

Een week geleden ontvingen wij het voorstel van het college. Helaas blijkt daarin een groot aantal afspraken te ontbreken:

  • De toegezegde evaluatie en proefperiode van een jaar staat niet vermeld in het besluit ;
  • Er wordt  in het besluit voorgesteld  om 50% meer autoparkeerplekken te maken. Het huidige aantal van 39 parkeerplekken gaat naar 61 (waaronder  laad- en losplaatsen);
  • Op 22 van deze nieuwe parkeerplekken staan nu fietsenrekken en terrasjes. Die moeten op die plek verdwijnen. Het is onduidelijk waar deze naartoe moeten. Daardoor zou een aantal ondernemers hard worden getroffen.
  • Het is niet duidelijk hoe de veiligheid van de fietsers en voetgangers geregeld wordt. Sinds de autoluwe inrichting kunnen fietsers in twee richtingen in de Cronjé fietsen. Hoe wordt hiermee veilig omgegaan wanneer de auto hier de hele dag mag rijden?

Besluiten neem je zorgvuldig. Dat mogen Haarlemmers van de gemeenteraad verwachten. Daarom kunnen we nu nog geen ‘ja’ zeggen tegen het voorstel van het college, zoals het er nu ligt. Een zorgvuldig besluit neem je op basis van een zorgvuldig stuk, dat recht doet aan wat eerder is toegezegd. Wij vragen het college hier snel mee te komen.

Update vrijdag 7 maart:

Tijdens de vergadering van de raadscommissie Beheer heeft de burgemeester toegezegd dat hij aan alle bovengenoemde voorwaarden van de PvdA tegemoet zal komen. De proef wordt beperkt tot maximaal één jaar met daarna een evaluatie, er verdwijnen geen fietsenrekken en terrassen en er komt een aangepast en zorgvuldiger plan, waarin de onduidelijkheden worden weggewerkt. De PvdA zal volgende week in de gemeenteraad een motie indienen, waarin deze voorwaarden nog eens duidelijk worden geformuleerd. Als het college daaraan tegemoet komt, kan de PvdA de tijdelijke proef met openstelling van de Cronjé voor auto’s steunen.

Privé: Marceline Schopman

Privé: Marceline Schopman

Geen Haarlemmer is gelijk, maar iedereen heeft  wel recht op gelijke kansen of je nu links of rechts van het Spaarne woont. Om dat samen te bewerkstelligen, ervoor te knokken en wat behaald is te bewaken, is sociaal en democratisch!

Meer over Privé: Marceline Schopman