Door Remy Wilshaus op 31 december 2014

Een oud en een nieuw jaar

Op de drempel van het oude naar het nieuwe jaar is het een goed gebruik om de balans op te maken. Om terug te blikken op het oude jaar 2014 en vooruit te kijken naar het nieuwe jaar 2015. Als afdelingsvoorzitter richt ik de blik op onze vereniging en onze activiteiten.

Eerder blikte fractievoorzitter Jeroen Fritz al terug op de resultaten die de fractie het afgelopen jaar in de Haarlemse gemeenteraad heeft geboekt. Een aantal van die voorbeelden zijn het resultaat van een intensieve campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014. Alhoewel we één zetel hebben moeten inleveren was de Haarlemse uitslag beter dan in vergelijkbare steden. Tientallen van onze leden hebben zich als vrijwilliger of als kandidaat voor de gemeenteraad ingezet. Hun energie en doorzettingsvermogen zorgde ervoor dat we ook met een gevoel van trots kunnen terugkijken op deze periode. De PvdA bleef de tweede partij van Haarlem en er werd een coalitie gesmeed met D66, GroenLinks en het CDA. De PvdA zal zich de komende jaren blijven inzetten voor goede zorg, voldoende en passend werk en prettige en leefbare buurten. Dat gebeurt niet alleen door onze raadsleden in het stadhuis, maar juist ook daarbuiten en met blijvende hulp van onze vrijwilligers, bijvoorbeeld in de dit najaar opgerichte werkgroepen zorg, werk en wijken.

2014 kenmerkt zich ook door verdriet. Verdriet over de verschrikkelijke ramp met de MH17 waarbij onschuldigen het leven lieten, waaronder Haarlemmers en partijgenoten. Maar ook verdriet over het overlijden van twee van onze oud-wethouders, markante bestuurders. Jan Haverkort en Ab van Schooten. Op onze website verscheen een in memoriam om herinneringen aan hen op te halen en hun nalatenschap voor de stad te beschrijven.

Voor Haarlemmers, de gemeente en de politiek wordt 2015 een belangrijk jaar. De gemeente wordt bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het organiseren en uitvoeren van thuiszorg en jeugdzorg, maar ook voor het aan het werk helpen van mensen die dat zelf niet lukt. In het oude jaar is dit voorbereid en er zijn afspraken gemaakt over de wijze waarop het moet worden uitgevoerd. In het nieuwe jaar komt het er op aan. Hoe pakt het uit in de praktijk: wat gaat er goed en waar moet het beter? Dit is geen taak van de gemeenteraad en onze fractieleden alleen. Het is een taak van ons allemaal. In onze eigen omgeving, heel dichtbij of wat verder weg, ervaart iedereen hoe nieuw beleid uitpakt in het leven van alle dag. Onze fractieleden, maar ook onze werkgroepen van vrijwilligers horen het graag! In het voorjaar wordt er ook een bijeenkomst over de zorg georganiseerd, daar brengen we alle ervaringen en ideeën samen om zo direct en waar nodig te kunnen bijsturen. Ook in het nieuwe jaar richten we onze blik dus gewoon weer naar buiten. Naar de stad. Zo werken we bijvoorbeeld samen aan goede zorg en passend werk voor zoveel mogelijk van onze stadgenoten.

Voor onze vereniging wordt 2015 een belangrijk jaar. We gaan natuurlijk door met onze maandelijkse wijkbezoeken waarbij we in gesprek gaan met Haarlemmers over wat er goed gaat en beter kan. Maar we starten bijvoorbeeld ook met een nieuwe serie bijeenkomsten voor nieuwe leden om ervoor te zorgen dat iedereen zijn of haar weg goed kan vinden binnen de partij. Ook gaan we de banden aanhalen met andere maatschappelijke organisaties in de stad. We zorgen er in het nieuwe jaar voor dat er altijd wat te doen is binnen onze vereniging; of dat nou een politiek café is, een werkbezoek of een borrel. In maart staan bovendien de volgende verkiezingen alweer voor de deur, die voor de Provinciale Staten van Noord-Holland en het Waterschap HH van Rijnland. Tijdens de nieuwjaarsborrel van zaterdagavond 10 januari gaan we daarom in gesprek over de manier waarop de provincie (en Europa) kan helpen om meer Haarlemmers aan het werk te helpen. Je bent van harte welkom om mee te praten én om samen met ons te toasten op het nieuwe jaar!

We zetten ons in voor een Haarlem dat werkt. Dat hebben we in het oude jaar gedaan en daar gaan we in het nieuwe jaar gewoon mee door. Doe je mee?