Door Floor Roduner op 20 februari 2022

PvdA Haarlem sluit samenwerking met FvD uit

Vicit vim virtus. Deugd overwint geweld. Dat is vrij vertaald de wapenspreuk van Haarlem. Deugd in de betekenis van moed, maar ook in brede betekenis van de klassieke deugden. Deugd gaat ook over redelijkheid, gematigdheid, hoop en naastenliefde. En juist die deugden liggen onder vuur nu extreemrechts in de vorm van Forum voor Democratie zich opmaakt om bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen in het Haarlemse stadsbestuur te komen.

In een nieuwsbericht van NH Nieuws afgelopen week werd de kandidatenlijst van FvD Haarlem beschreven door journalist Chris Aalberts als “Je krijgt de meest bruine kant van Forum voor Democratie in Haarlem” en “Er zijn geen lijsten die zo ellendig voorkomen als in Haarlem.”

Een lijsttrekker en nummer 2 van de lijst die in appgroepen grappen maken over de holocaust en over een aanslag op een moskee.

Zorgen voor de vrijheid en veiligheid van Haarlemmers is geen grap. Alle Haarlemmers hebben recht op een vrij en veilig Haarlem. Wie je ook bent en wat je achtergrond qua geslacht, cultuur, religie of seksualiteit ook is. Intimidatie en geweld horen niet in de politiek thuis en horen ook niet in Haarlem thuis.

Het is teleurstellend bij BNR te horen dat de lijsttrekker van de Haarlemse VVD zich ondanks een oproep van hun landelijke leiding niet wil uitspreken tegen samenwerking met deze groep. De Haarlemse PvdA doet dat wel. Wij sluiten een samenwerking met FvD uit en zullen geen deel uitmaken van een coalitie met FvD mochten zij in de Haarlemse gemeenteraad komen. We roepen andere Haarlemse partijen op om zich ook hierover uit te spreken.  Trek een grens. Bedreigingen, racisme en antisemitisme zijn onacceptabel en niet onderhandelbaar.

Samen kunnen we met deugd geweld overwinnen. In de ogen van de Haarlemse PvdA is daar wel meer voor nodig dan alleen het beschermen van de rechtsstaat. De ongelijkheid in Haarlem geeft een voedingsbodem voor extreemrechts om groepen Haarlemmers tegen elkaar op te zetten en moeten we aanpakken.

Veel Haarlemmers hebben terecht zorgen over hun leven. Of ze nog wel een betaalbaar huis kunnen krijgen in Haarlem. Of hun kinderen wel een eerlijke kans krijgen in het leven. Of ze nog wel de energierekening kunnen blijven betalen. Hoe we samen de vervelende periode van de coronacrisis achter ons laten.

Met die zorgen willen na 16 maart verder aan de slag. Samen kunnen we werken aan een sociale en duurzame toekomst van Haarlem.

Floor Roduner

Lijsttrekker PvdA Haarlem

Floor Roduner

Wat wil je de komende periode als wethouder bereiken? De afgelopen 4 jaar was ik wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling en Sociale Zaken. We hebben prachtige resultaten kunnen boeken zoals het versnellen van de woningbouw, het aan het werk helpen van meer Haarlemmers en het bestrijden van de kinderarmoede. Daar wil ik mee door. Ik wil blijven