Door Dion Heinis op 12 juli 2024

Motie aangenomen: barmhartigheidsbonus voor hospitaverhuur

Haarlemmers met een kamer over, kunnen die op waardevolle manieren verhuren. Dit jaar startte de gemeente een samenwerking met Kamers met Aandacht. Kamers met Aandacht zet zich in voor jongeren die uitstromen uit jeugdzorg. In Haarlem biedt Onder de Pannen al jaren de mogelijkheid een kamer te verhuren aan stadgenoten die door omstandigheden hun woning (dreigen te) verliezen. Vorig jaar ontstonden er twintig matches. Wij vinden het fantastisch dat zoveel Haarlemmers hun huis openen voor iemand in een kwetsbare positie. Tegelijkertijd denken we dat er nog veel meer potentie is en daarom stelden we voor om hospitaverhuur verder te gaan stimuleren met een barmhartigheidsbonus. De gemeenteraad stemde in met onze motie.

Barmhartigheidsbonus

De barmhartigheidsbonus van duizend euro wordt uitgekeerd als mensen een jaar lang een kamer verhuren via Onder de Pannen of Kamers met Aandacht. Door te stimuleren dat mensen een kamer verhuren kan de druk op de maatschappelijke opvang worden verlicht, wat voor de gemeente ook veel geld scheelt. Het doel is om met de barmhartigheidsbonus het aantal matches tenminste te laten verdubbelen. In andere gemeenten zoals Utrecht zijn soortgelijke voorstellen gedaan.

Informatiecampagne en drempels verlagen

Met het voorstel willen we meeliften op andere ontwikkelingen. Zo is er een wetsvoorstel in de maak dat drempels voor hospitaverhuur verlaagt. Ook gaat later dit jaar een informatiecampagne van start. De gemeente voert ook al gesprekken met Hospi Housing om hospitaverhuur voor een bredere doelgroep te stimuleren.

Beeld: https://www.onderdepannen.nl/

Fotograaf: Catharina Gerritsen

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen