Masterplan Zijlweg-West: Nieuwe woningen, een levendige campus en meer groen
Het gebied rond de Zijlweg bij de Westelijke Randweg is één van de zeven ontwikkelzones in Haarlem. Voor dit gebied is een ontwerp-masterplan gemaakt waar iedereen tot en met 10 december op kan reageren. In het plan is ruimte om betaalbare woningen toe te voegen, om het Nova College en Inholland via een brug over de Randweg met elkaar te verbinden, om de openbare ruimte te verbeteren en meer groen toe te voegen. PvdA Haarlem is enthousiast over het ontwerp-masterplan. Op 14 november besprak de raadscommissie Ontwikkeling het ontwerp-masterplan. We delen graag onze inbreng met je.
Nieuwe woningen en voorzieningen
Op zes plekken komen er 600 tot 900 nieuwe woningen bij. Er is ook ruimte om 5.000 tot 10.000 vierkante meter aan maatschappelijke, culturele en economische voorzieningen toe te voegen. Als het gaat om wonen gaat het plan uit van 874 woningen, waarvan 306 sociale huurwoningen en 314 studentenwoningen. De studentenwoningen in het plan zijn op dit moment zelfstandige studio’s. Wij pleiten ervoor om ook onzelfstandige woningen in het plan op te nemen. Dit jaar boden studentenorganisaties namens het Landelijk Platform Studentenhuisvesting (LPS) een petitie aan de Tweede Kamer aan, om juist de realisatie van onzelfstandige studentenhuisvesting, ofwel studentenkamers te stimuleren. Dat voorkomt eenzaamheid onder studenten, en bevordert onder andere de sociaal-emotionele ontwikkeling van studenten, in tegenstelling tot zelfstandige woonruimten. We verwachten ook dat er op deze manier meer studenten in het gebied gehuisvest kunnen worden. We zien de ontwikkeling van woningcorporatie Lieven de Key in de Houthaven in Amsterdam als een voorbeeld waar dat goed gelukt is.
Levendig onderwijscluster
Het onderwijscluster van het Nova College en Inholland aan de Zijlweg is het grootste deelgebied in de ontwikkelzone. Er komt een nieuwe brug tussen de scholen, en er wordt een netwerk van paden aangelegd voor fietsers en voetgangers. De campus wordt een levendige, groene plek in het hart van de wijk. Voor de PvdA is de investering in het onderwijscluster enorm belangrijk. En niet alleen de investering binnen het onderwijscluster, maar ook de investering om de campus meer te verbinden met de rest van de stad.
Openbare ruimte en verkeersveiligheid
Het ontwerp-masterplan gaat niet alleen om nieuw vastgoed. De ontwikkelingen bieden kansen om de leefbaarheid in het gebied te verbeteren. Zo wordt de Zijlweg opnieuw ingericht. Een deel van de parkeerplaatsen zal verplaatsen naar parkeerhubs, waardoor op de Zijlweg meer ruimte ontstaat voor voetgangers en fietsers. Om de verschillende plekken binnen het gebied beter met elkaar en met de stad te verbinden, komt er ook een fijnmazige langzaamverkeerroute bij. Op de kaart ziet dat er zo uit:
Langzaamverkeerroute Koepel tot Campus
De commissievergadering werd bezocht door veel bewoners van de Regentesselaan. In het ontwerp-masterplan wordt deze straat onderdeel van een fijnmazige langzaamverkeersroute. Veel bewoners daar verwachten dat de straat minder veilig wordt en dat er overlast zal ontstaan. Daarom werden er alternatieven aangedragen, zoals een langzaamverkeersroute langs het spoor of een verdere afwaardering van de Zijlweg. De route van het spoor achten wij niet direct kansrijk omdat we verwachten dat het sociaal onveiliger is. En wij vinden het juist heel goed dat de Zijlweg in dit ontwerp-masterplan door een nieuwe langzaamverkeerroute wordt ontzien. Daarom zijn we op dit moment voorstander van de voorgestelde langzaamverkeerroute.
Tijd voor actie
Om de woningbouw in het gebied te realiseren is er een woningbouwimpuls van circa 3 miljoen euro toegekend. Daaraan zijn voorwaarden verbonden. De startbouw van de eerste woningen dient binnen drie jaar na toekenning van de subsidie te beginnen. Maar het lijkt erop dat dit niet lukt. Daarover maken we ons zorgen. De directeur woningbouw van BZK schreef onlangs nog dat vertragingen ook kunnen leiden tot (gedeeltelijke) terugvordering van middelen. Daarmee komt een toch al uitdagende businesscase onder druk te staan. Daarom blijven we steeds oproepen om vaart te maken. En natuurlijk doen we dit ook omdat er een enorm tekort is aan betaalbare woningen in Haarlem.
Foto: website Gemeente Haarlem