Door Ienke Verhoeff op 25 september 2024

Tot 5.000 banen erbij in de Zuidstrook van de Waarderpolder

De komende jaren zal het inwonertal van Haarlem stijgen door het bouwen van duizenden nieuwe woningen. In de ontwikkelvisies zijn waar dat mogelijk is, opties opgenomen om werken in de woonomgeving mogelijk te maken. In de Zuidstrook van de Waarderpolder wordt aanvullend gezocht naar een uitbreiding van een 4.500 tot 5.000 arbeidsplaatsen, zodat de woon-werkbalans niet nog schever wordt en tot meer forensen leidt.

Het college heeft een bureau de opdracht gegeven om te komen met een processtrategie. Gekozen is om in samenspraak met belangrijke stakeholders uit met name het bedrijfsleven, een actieve aanpak te kiezen. De ambitie is om de zuidstrook, en waar mogelijk de Oostcorridor, verder te transformeren naar een hoogstedelijk en intensief werkgebied met een aantrekkelijk ondernemings-, vestigings- en verblijfsklimaat. Het college kiest voor een faciliterende rol.  De fractie meent, dat daar waar nodig op deellocaties, ook actief grondbeleid niet moet worden uitgesloten.

Wij zijn het eens met de wens om in het gebied qua arbeidsplaatsen en bouwvolumes sterk te intensiveren. Voor ons is aansluiten met de ontwikkeling op de Haarlemse theoretisch opgeleide beroepsbevolking een prima uitgangspunt, maar wij vragen ook aandacht voor de praktisch opgeleide Haarlemmers.

Bij de verdere uitwerking, eerst in een startnotitie, is het belangrijk om goed af te stemmen tussen de kwartiermaker voor deze zone en de zonemanager van Oostpoort, aangezien de scope van beide gebieden elkaar overlapt. De fractie vindt dat een interne medewerker bij voorkeur de kar moet trekken. Immers de ontwikkeling van een stuk bedrijventerrein, zeker in samenhang met een grote woningbouwontwikkeling (Oostpoort), is een innovatief proces. Voor zowel overheid als markt is dit een innovatief nieuw soort ontwikkeling. Zonde als de kennis naar de markt vloeit.

Voor het uitwerken van de kaders in de startnotitie, hebben wij meegegeven dat wat ons betreft, de Skatepark en Houtbaar (placemaker bij station Haarlem Spaarnwoude) eventueel nieuw ingepast, behouden blijven als nieuwe identiteitsdragers. Functies als horeca en of een gemakswinkel dan wel kleine supermarkt, zien wij het liefst een plaats krijgen in het hart van de Oostpoort, bij het station bij de door ons zo gewenste verbinding tussen Oostpoort-noord en Hart van Oostpoort, voor fiets en voetganger onder het spoor door.

Ienke Verhoeff

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik wil een bijdrage leveren aan uitwerking van de Ontwikkelzones, vol met woningen, waarvan veel sociale huur en voorzieningen die daar bij horen. Plannen waar wordt voorgesorteerd op klimaatmaatregelen en veel groen rond en op de woningen.  Ook werk ik graag mee aan het inpassen van

Meer over Ienke Verhoeff