Door Dion Heinis op 5 november 2023

Haarlem reserveert 6,5 miljoen euro om door te bouwen aan betaalbare woningen

Door onder andere hoge bouwkosten en gestegen rente dreigt een deel van de woningbouwprojecten in Haarlem die nu in voorbereiding zijn stil te vallen. Onze inzet is om vertraging en uitval van betaalbare woningbouw in Haarlem zoveel mogelijk te voorkomen.

1,5 miljoen euro in de kadernota
Voor de zomer is in de kadernota 1,5 miljoen euro extra uitgetrokken om te voorkomen dat projecten vertragen of uitvallen. Bij de behandeling van de kadernota dienden wij samen met D66 en Actiepartij een motie in om een Haarlemse bouwdip te voorkomen. De motie roept op om inzichtelijk te maken welke investeringen de komende jaren mogelijk nodig zijn om de woningbouwambities waar te maken. De motie werd heel breed gesteund. Alleen Forum voor Democratie, BVNL en Trots Haarlem stemden tegen.

Nog eens 5 miljoen euro naar aanleiding van onze motie
Deze week behandelden we in de commissie een voorstel van het college om nog eens 5 miljoen euro te reserveren om vertraging of uitval te voorkomen. De inschatting is dat de bouw van zo’n 500 woningen daarmee kan worden versneld. Dit is het antwoord van het college op onze motie. We vinden het heel goed dat de gemeente dit geld voor reserveert. Wat ons betreft zetten we het in op projecten met veel betaalbare woningen die nu vastlopen. We vinden dat de gemeente niet financieel moet bijdragen aan dure woningen. Om ervoor te zorgen dat het geld echt goed besteed wordt pleitten we ervoor dat ontwikkelaars heel precies inzicht geven in hun businesscase en aantoonbaar maken hoe de financiële ondersteuning van de gemeente ervoor zorgt dat de bouw door kan gaan. Als laatste vroegen we om slimme combinaties te maken met het nationale doorbouwgarantiefonds dat er op initiatief van GroenLinks-PvdA en ChristenUnie komt om de bouw van koopwoningen door te laten gaan.

Startbouwimpuls
Op dit moment is er al de nationale startbouwimpuls. Die is ervoor bedoeld om projecten die door de veranderde economische omstandigheden stilvallen toch te laten starten. De Rijksoverheid kan maximaal 12.500 euro per woning bijdragen, maar het budget is beperkt. In totaal is er meer dan 850 miljoen euro aan benodigde middelen aangemeld terwijl er maar 300 miljoen euro beschikbaar is. De gemeente Haarlem heeft deze tien projecten ingediend: 1. Sociale woningbouw De Koepel (261 woningen) 2. Stephensonstraat 38-46 (96 woningen) 3. Spaarndamseweg Schoterkwartier fase 2 (101 woningen) 4. Schipholweg 1 (243 woningen) 5. Schonenvaert (823 woningen) 6. Spaarne Poort (625 woningen) 7. Kavel 1F in ontwikkelzone Oostpoort (94 woningen) 8. Blauwe Wetering (429 woningen) 9. Ripperda (24 woningen) 10. Rootz (665 woningen). Later in november wordt duidelijk welke projecten een startbouwimpuls krijgen.

2023 wordt een waanzinnig goed bouwjaar!
De nota geeft ook inzicht in de gerealiseerde en verwachte nieuwbouw in 2023. Dat ziet er goed uit! Tot eind augustus zijn 856 nieuwbouwwoningen opgeleverd. Met de overige toevoegingen en de administratieve correcties staat Haarlem nu op een netto groei van de woningvoorraad in 2023 van 1.140 woningen. De voorspelling voor 2023 in de Rapportage woningbouw 2023 was 1.398 woningen, dus het verschil is nog maar 258 woningen. Tijdens de commissievergadering vertelde wethouder Roduner ook dat we in korte tijd vergunningen voor de bouw van zo’n 2.000 woningen afgeven. Het gaat vooral om het project Schonenvaert en de tweede fase van Schalkwijk Centrum.

De korte termijn ziet er dus goed uit, maar de ambitie is om tot en met 2030 10.000 woningen bij te bouwen. Om die ambitie waar te maken mag de bouw niet gaan stilvallen.

Vervolg
De criteria in het collegevoorstel worden uitgewerkt in concrete regels die ook aan de raad worden voorgelegd.

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen

Meer over Dion Heinis