Door Fractie op 13 juli 2024

PvdA Haarlem presenteert initiatiefvoorstel “De nieuwe As van Oost”

De PvdA Haarlem heeft een initiatiefvoorstel gelanceerd voor een nieuwe gebiedsontwikkeling: “de Nieuwe As van Oost”. Het initiatiefvoorstel richt zich op het plangebied tussen de N205 en het Reinaldapark en bestaat uit de volgende elementen:

• Wonen: in totaal kunnen er circa 1.250 woningen worden toegevoegd, bestaande uit 40% sociale huur en 60% middenhuur. De huurprijzen zullen variëren van 650 tot 1.123 euro per maand (prijspeil 2024). De bedoeling is om te gaan “bouwen voor de buurt”: inwoners uit Oost en Schalkwijk krijgen voorrang.
  • Voorzieningen: In de nieuwe buurt is veel ruimte voor voorzieningen. Hierbij valt te denken aan kinderopvang, huisarts, maar ook cultuur, horeca en sport. Bovendien is het voorstel om belangrijke bestaande voorzieningen te behouden; we zien het ‘’Pannenkoekenparadijs” als een belangrijke motor van verbinding voor de buurt. Voor een aantal sportvoorzieningen moeten alternatieve locaties gevonden worden. In het voorstel zijn al verschillende suggesties gedaan.
  • Co-creatie: uniek voor het initiatiefvoorstel is dat verdere uitwerking van het gebied in co-creatie met de buurt wordt gedaan. Bewoners uit omliggende buurten worden geloot om zo van begin tot einde mee te kunnen denken, zo brengen we vernieuwing in de Haarlemse participatie.

Fractievoorzitter PvdA Haarlem Maarten Wiedemeijer: “In 2023 leverde Haarlem een absoluut bouwrecord en we zijn op koers om uiterlijk in 2030 10.000 woningen aan Haarlem te hebben toegevoegd. Na 2030 blijft er behoefte aan de bouw van méér betaalbare woningen, zodat Haarlemmers met lage inkomens en middeninkomens een betaalbare woning kunnen vinden. Met dit initiatiefvoorstel zorgen we voor circa 1.250 extra woningen en extra voorzieningen voor Haarlem Oost en Schalkwijk!”

Het initiatiefvoorstel wordt ingediend in de raad van donderdag 18 juli. Na de zomer volgt een reactie van het college en behandeling in de gemeenteraad.

Het voorstel is hier te lezen.

Beeld: Stedenbouwkundige render vanaf N205 op basis van AI – gemeente Haarlem

Fractie

We zijn met zeven fractieleden in de gemeenteraad (39 leden) vertegenwoordigd. De fractie wordt versterkt door één schaduwfractielid en een fractiemedewerker. De PvdA-fractie is – op afspraak – beschikbaar om met u in gesprek te gaan. Maandagavond tussen 19:00 en 20:00 uur  in de fractiekamer in het stadhuis (ingang Prinsenhof) is het meest praktisch. Daarna hebben

Meer over Fractie